Iskolaérettség.
Amikor gyermekünk hatodik életéve felé
közeledik, szülőként egyre többet gondolunk az iskolára. Sok tanács hangzik el:
hova írassuk a gyereket és hova ne, melyik tanító nénihez kérjük magunkat, s
kit kerüljünk el mindenképpen. S arról is rengeteg tanácsot kapunk, hogy
várjunk-e még egy évet, vagy mindenképpen fussunk neki az iskolának. A
helyzetet csak bonyolítja, ha van már egy-két iskolás gyermekünk, és így
sok-sok, akár egymásnak ellentmondó saját tapasztalatunk.
A
sikeres iskolakezdés két alapkérdése, hogy alkalmas-e a gyermek az
iskolakezdésre, és hogy melyik iskolába írassuk. Ezek közül kezdetben az elsőre
kell megnyugtató választ találni. Támaszkodhatunk az óvónő véleményére, a saját
tapasztalatunkra és a legfontosabbra, a gyermekre.
Bizonytalanság
esetén lehetőség van szakember – pszichológus, gyógypedagógus, fejlesztő
pedagógus – felkeresésére is, de mindezek előtt érdemes végiggondolni
gyermekünkkel kapcsolatban a következőket:
Mit jelent
pontosan a fizikai alkalmasság?
- Megfelelő testi fejlettség elérése (kb. 110 cm-es testmagasság, 18 kg-os testsúly)
- Alakváltozás (eltűnik a kisgyermekekre jellemző pocak, a test megnyúlik, karcsúbb lesz)
- Megkezdődik a fogváltás, az első tejfogak kihullanak, megjelennek a maradandó fogak.
- Általánosan jó fizikai erőnlét, ami részben az iskolatáska cipelése, főleg azonban a huzamosabb egyhelyben ülés miatt fontos.
- Jobb- illetve balkezesség egyértelmű felismerhetősége.
- Érzékszervek épsége (jó hallás, látás)
- Megfelelő általános egészségi állapot (az óvoda utolsó évében ne legyen sok hiányzás).
Mit jelent
pontosan a pszichés alkalmasság?
- A gyermek várja az iskolát, készüljön rá, ez játékaiban is jelenjen meg.
- A rábízott feladatokat végezze el, tevékenységeit ne hagyja félbe.
- Tudjon kapcsolatokat kialakítani és fenntartani kortársaival.
- Találja meg helyét a közösségben, tudjon beilleszkedni a csoportba.
- Legyen képes felnőttekkel kapcsolat kialakítására, fenntartására.
- Munkatempója megfelelő legyen (általában fejezze be a munkáit a megadott időn belül),
- Legyen képes önállóan elvégezni egy feladatot, ne igényeljen állandó irányítást, megerősítést.
Mit „tudjon” a
gyerek?
- Tartósan (10-15) percig kösse le a rajzolás, a feladatlap kitöltés, a színezés, a mesehallgatás.
- Ne okozzon számára problémát a versek, rövid mesék megjegyzése és elmondása.
- Ne legyen beszédhibája, tudja magát szóban, egyszerű összetett mondatokat használva kifejezni.
- Legyen „barátságban” a ceruzával, színezzen, rajzoljon (persze a rajzolás ténye a fontos, nem a rajz minősége).
- Igazodjon el egytől tízig a számok között, ismerje és használja helyesen a „több-kevesebb”, „nagyobb-kisebb” fogalmát.
Miért fontos az
iskolaérettség?
A
gyermek életében az iskolába kerülés mindenképpen nagy változást jelent.
Legfőbb tevékenységévé a tanulás válik, az iskolában tölti napja nagy részét,
innen kerülnek ki barátai is, s az élete önállóbb, szüleitől függetlenebb lesz.
Az iskola több szempontból is különbözik az óvodától: az iskolai tanulás
erőfeszítést (figyelmet, akaratot) kíván, az elsajátított ismereteket
számonkérik, a gyermek teljesítményét valamilyen formában minősítik. Miközben
folyamatosan új ismereteket kell megtanulnia, be is kell illeszkednie egy új
közösségbe, barátokra kell találnia, alkalmazkodnia kell a felnőttekhez,
ugyanakkor meg kell felelnie az otthoni elvárásoknak is. Ezek nagy próbatételek
a 6-7 éves gyerekek számára.
Az
iskolában az elsős tanítónak igen fontos szerepe van. A 6-7 éves gyerek számára
a felnőtthöz való kötődés még elsődleges fontosságú. Önmagát, társait még a
tanító és a szülők „szemüvegén” át látja. Ezért fontos, hogy az iskolába íratás
előtt lehetőleg találkozzunk a tanítóval, esetleg beszélgessünk vele, figyeljük
meg munka közben. Mivel gyermekünk számára a mi véleményünk az irányadó, a mi
beszámolónk alapján alkot képet a pedagógusról is! A sikeres iskolakezdés és
később a folytatás is elképzelhetetlen a gyermek-szülő- pedagógus
együttműködése nélkül.
AZ ISKOLA FELFEDEZÉSE
"Legyünk egy
kicsit csalafinták, és érkezzünk az iskolába kicsivel a megadott időpont előtt,
így kényelmesen szemlélődhetünk még a program kezdetéig." Bővebben...
Forrás:
http://www.koloknet.hu/iskola/iskolaerettseg/iskola-igen-a-nem/
Számtalan teszt és feladatlap (pl. neten) is segít.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése