Játékos tanulás


Időszalag és kirakós.

     Időszalagot és hozzá egy kirakós játékot csináltunk. A történelemtanulásban az időszalag egy nagyon jó, hasznos dolog. Segíti a távoli időben való tájékozódást, szemléletes és lényegkiemelő.
A 9-10 éves tanulók gondolkodása konkrét, ezért esetükben a múlt képszerű megjelenítése különös jelentőségű. Ennek érdekében a történetek, események megjelenítésén alapuló tevékenység-központú feldolgozás nagyon fontos.
A mi időszalagunk i.e. 4000-től, i.sz. 100-ig tart, de folytatjuk az i.sz. 4. századig, Róma bukásáig. Lehet, hogy utána megcsináljuk a középkort is.
A hagyományos időszalag beosztáson és esemény megnevezésén túl, a mienken egy-két jellemzőbb megnevezések, kifejezések is vannak. Sőt, színekkel is segítek a tájékozódásban. Afrika mindig narancssárga, Kína barna, Amerika citromsárga, Európa háromszínű (magyar: lila, Itália: kék, görög: piros) stb. Egy kis hibája technikai okok miatt azért van. Természetesen minden évezred egyforma hosszú, a mi szalagunkon azonban az első egy-két évezred rövidebbnek van ábrázolva, mint az utóbbiak, ott ugyanis több az információ, több az esemény.

Az időszalag után készítettem egy olyan hatszöget, amely 24 db egyenlő oldalú háromszögből áll. A háromszögek egymásmelletti oldalaira összeillő fogalmakat írtam. Pl: Egyiptom- fáraók, vagy: sumérok- óra, nap perc, vagy: i.e. 264 – 1. pun háború stb.  Ezeket megbeszéltük, majd a gyerekek szétvagdosták. A feladatuk az volt, hogy ismét illesszék össze. Két segítségük volt: egy, az időszalag, a másik, hogy a hatszöget vastag színnel körberajzoltam (ez sugallta, hogy külső szél lesz). A gyerekek minden gond nélkül 5-6 perc alatt megoldották.

Lillám még csak elsős. Nyilván nem adhatok neki történelmi feladatokat. Ugyanezen elv alapján, neki „matematikai hatszöget” rajzoltam. A kiselsős szétvagdalta, majd kb. 10 perc alatt összerakta.


Megjegyzések