Időszalag
és kirakós.
A
9-10 éves tanulók gondolkodása konkrét, ezért esetükben a múlt képszerű
megjelenítése különös jelentőségű. Ennek érdekében a történetek, események
megjelenítésén alapuló tevékenység-központú feldolgozás nagyon fontos.
A
mi időszalagunk i.e. 4000-től, i.sz. 100-ig tart, de folytatjuk az i.sz. 4.
századig, Róma bukásáig. Lehet, hogy utána megcsináljuk a középkort is.
A
hagyományos időszalag beosztáson és esemény megnevezésén túl, a mienken egy-két
jellemzőbb megnevezések, kifejezések is vannak. Sőt, színekkel is segítek a
tájékozódásban. Afrika mindig narancssárga, Kína barna, Amerika citromsárga, Európa
háromszínű (magyar: lila, Itália: kék, görög: piros) stb. Egy kis hibája technikai
okok miatt azért van. Természetesen minden évezred egyforma hosszú, a mi
szalagunkon azonban az első egy-két évezred rövidebbnek van ábrázolva, mint az
utóbbiak, ott ugyanis több az információ, több az esemény.
Az
időszalag után készítettem egy olyan hatszöget, amely 24 db egyenlő oldalú
háromszögből áll. A háromszögek egymásmelletti oldalaira összeillő fogalmakat
írtam. Pl: Egyiptom- fáraók, vagy: sumérok- óra, nap perc, vagy: i.e. 264 – 1.
pun háború stb. Ezeket megbeszéltük, majd
a gyerekek szétvagdosták. A feladatuk az volt, hogy ismét illesszék össze. Két
segítségük volt: egy, az időszalag, a másik, hogy a hatszöget vastag színnel
körberajzoltam (ez sugallta, hogy külső szél lesz). A gyerekek minden gond
nélkül 5-6 perc alatt megoldották.
Lillám
még csak elsős. Nyilván nem adhatok neki történelmi feladatokat. Ugyanezen elv
alapján, neki „matematikai hatszöget” rajzoltam. A kiselsős szétvagdalta, majd
kb. 10 perc alatt összerakta.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése