Szorongás.
A legtöbbször már ott kezdődik a probléma, hogy nem tudni, mitől fél a
gyermek. Az első feladat tehát ennek kiderítése. Végső esetben szakemberhez
kell fordulni, de előtte érdemes egy két feltáró technikát kipróbálni otthon.
A rajzolás, bábozás, közös munka vagy sétálgatás alatti beszélgetések,
sok mindenre fényt deríthetnek. Érdemes a gyerekekkel átbeszélni a lehetséges félelmek
kimenetelét. Mi történhet legrosszabb esetben? Mi a legjobb esetben? És mi a
legvalószínűbb variáció?
A közös
mozgásos feladatok (futás, ugrálás, hintázás, labdázás, lufi fújás) nem csak
több oxigénnel látja el a gyermeket, hanem felszabadultabban mer beszélni,
könnyebben megnyílik.
Ha
azt mondod a kicsidnek, hogy ne féljen, az nem segít. Ha viszont létrehozunk
minden nap „Szorongó perceket”, ami
nagyjából 10-15 percig tart, az már igen. Kell csinálni egy „paradobozt”, abba
bele lehet rakni minden félelmetes, rossz, bántó dogot (rajzban vagy írásban),
végül bezárjuk, és búcsúzunk tőle, vagy akár el is égethetjük.
Iskolásoknak
nagyon sokszor nagyon nagy az elvárásnak (szülői, iskolai) való megfelelés
kényszere. Érdemes tehát velük a következőről beszélgetni: „Mi lesz, ha…?”
kérdéstől a „Mi van most?” kérdésig. A kutatások szerint, segíthet, ha valakit
ilyenkor visszatérítünk a jelenbe. Vagyis nem kell azzal foglalkozni, mi
lesz ha…, mi lenne ha… Csak a jelenre kell koncentrálni.
Nem
tudom már hol olvastam, de nagyon teszik, és ki is próbáltam gyerekeken. A
játék lényege, hogy mulatságos, de szinte megoldhatatlan feladatokat adok. Pl.
integrálszámítást elsősnek, egy ház eltolást, vagy egy fa kidöntését, meg
hasonlók. A gyerekek a játék kedvéért kipróbálják, jókat nevetünk közben, és
arról beszélgetünk, hogy nem sikerült … és akkor mi van?
Megjegyzések
Megjegyzés küldése