Iskola
régen és ma.
Ne
ijedj meg Kedves Olvasó, nem akarok kultúrtörténeti fejtegetésbe bocsátkozni,
és isten őrizzen, hogy visszasírjam a múltat, csak a minap egy skanzenben
láttam egy régi osztálytermet, és erről rengeteg dolog jutott eszembe. A legelső,
ami feltűnt, hogy a látogató idős emberek, akik ülhettek ilyen régi padokban a
háromlábú fekete tábla előtt, épp olyan szeretettel és mosollyal nézték a régi
tárgyakat, mint a fiatalok vagy gyerekek, akik már csak könyvekből vagy
filmekből ismerhették azokat. Érdeklődéssel nézték a régi olvasókönyvet,
böngészték a tanrendet és a régi gyöngybetűkkel írt fogalmazásokat. Együtt érző
mosollyal nyugtázták, hogy bezzeg régen elég volt a palatábla és egy
olvasókönyv … és közben lelkesen fényképezett mindenki a telefonjával.
Elgondolkodtam:
vajon mi lehetett ezeknek a régi iskoláknak a varázsa? Vajon jobbak-e a mai
iskolák? És ha igen, akkor miben? Egyáltalán, mitől jó egy iskola? Mi a
legfontosabb a négy fal között? De jó lenne, ha erről mások is leírnák a
véleményüket!
Gárdonyi
írta az Egri csillagokban, hogy „A vár ereje nem a falakban, hanem a védők
lelkében van”. Valami hasonló lehet az iskolákkal is. Nem lehet véletlen, hogy
sok leendő elsősök szülője nem iskolát, hanem tanítónőt választ. Nagyon fontos
a technika (laptop, számítógép, tablet, intelligens telefon és tábla stb.) én
is szeretem és használom, de a legfontosabb mégis az emberi kapcsolatok
kialakítása, mely egymás megismerésén és elfogadásán alapszik.
Gyakran
emlegetik a finn iskolákat, pozitív példaként. A PISA-felméreések szerint élen
járnak, pedig a gyerekek közel nem töltenek annyi időt iskolában, mint mi
nálunk.
Megjegyzem,
a skanzen régi iskolájának órarendjét néztem, ahol még csak napi 3-4 órája volt
a gyerekeknek. Persze, tudom, azok más
idők voltak, és nem volt annyi tanulni való ismeret. Egyébként pont ez a baj.
Már rég nem ismereteket, hanem képességeket kellene tanítani.
El kéne hinnünk, hogy a
tudásvágy, a világra való nyitottság, a kíváncsiság eredendően kódolva van az
emberben. Ha a gyerekeink nem találkoznak olyasmivel az iskolában, ami igazán
érdekelné őket, egyáltalán nem biztos, hogy velük van a baj. A világ végtelen
sokszínűsége nem írható le tíz tantárggyal. Olyan tantervet kell készítenünk,
amely esélyt biztosít minden gyerek számára saját egyéniségének és önbizalmának
kifejlesztéséhez.
„Persze, a tantárgyi tudás is fontos, de nem
ez a lényeg.”- mondja Vekerdy.
„Porosz iskola már nincs
Németországban – porosz iskola csak nálunk van, meg persze más
kelet-európaiaknál. Mi a különbség a kétfajta iskola között?
Az
egyik állampolgárokat nevel, a másik alattvalókat képez.”
Megjegyzések
Megjegyzés küldése