Mit jelent
iskolaérettnek lenni?
A
mai gyermekek 6-7 évesen kerülhetnek iskolába. A jelenlegi törvények, kicsit
szigorúbban határozzák meg az iskolába lépés időpontját, kevésbé elnéző a
lemaradókkal szemben, ezért nem árt, ha tudjuk, mit takar az „Iskolaérettség”,
illetve hol tart gyermekünk. Ehhez adok egy kis útmutatást, néhány példát és
pár tanácsot.
A
vizsgálat lehet csoportos és egyéni
A csoportosnál
egyszerre több gyereket hívnak be és ők együtt vesznek részt a „játékokban”,
melynek időtartama 35-40 perc.
Ilyenkor a
feladatuk általában:
· emberalakot
kell rajzolni,
· előrajzolt
szegélydísz mintákkal kell a lap szélét körbe rajzolni (ennek keretében
általában először meg kell nevezni a formákat),
· egy
lapon látott köröket (labdákat) kell lemásolni vagy dobókockával végezve ezt a
feladatot: annyi korongot kell kirakni, amennyit a dobókocka mutat,
· két
hasonló formáról kell eldönteni, hogy azonosak-e,
· házat,
fenyőt, asztalt ábrázoló rajzot kell lemásolni,
· egy
történetet mesélnek el a gyereknek, azt kell folytatni, vagy véleményezni.
· végül
a gyerekek szabadon játszhatnak. Ekkor figyelik meg gyermeked társakhoz való
alkalmazkodását, társas viselkedését, konfliktus megoldását, tárgyakhoz való
viszonyát.
A
most bemutatásra kerülő iskolaérettségi tesztsort óvónő szakértők készítették.
Az eredeti az alábbi helyen található: http://papasmamasmagazin.hu/gyerek/gyerek-3-6-ev/gyerekfejlodes-2/iskolarettsgi-teszt
Az
alábbi 30 kérdés megválaszolásával leellenőrizheted, hogy iskolaérett lenne-e
már az óvodás gyermeked!
Iskolaérettségi teszt óvodás gyerekeknek
Az
alábbi kérdések megválaszolásával megfigyelhető, érett-e gyermek az iskolára.
1.Eléri-e
gyermekem a 120-130 centiméteres magasságot és a 20-22 kilót? A kisebb termetű
gyermek gyakran fáradékonyabb társainál.
2.Elindult-e
a fogváltás? Ez a csontosodás megindulását jelzi, és az ülő- és állóképességgel
van szoros összefüggésben.
3.Tud-e
gyermek önállóan cipőt kötni? Ennek hiánya a gyengébb kézügyességre és téri tájékozódásra
utalhat.
4.Jó-e
gyermekem ceruzafogása? Az ehhez szükséges izmokat a csontosodási folyamat
kezdete előtt, sok gyurmázással lehet erősíteni.
5.Összerendezett-e
gyermekem elemi mozgása? A kúszás, mászás, lábujjon– sarkon–talpélen való
járás, a szökdelés pontos kivitelezése elengedhetetlen az írás- és
olvasástanuláshoz.
6.Jó
a gyermekem egyensúlyérzéke? Ez a fejlett idegrendszerre utal, melynek hiánya
figyelem- és magatartászavart okoz. Gyakoroljuk a vonalon járást, a
járdaszegélyen járást, a pincérkedést tálcával.
7.Fejlett
a vállöv, a könyök és a csukló finom mozgása? Ez a szépírás alapja, mely
talicskázással, kobrázással, függeszkedéssel, később fűzéssel és ujjtornával
fejleszthető.
8.Tudja-e
szinkronban és egymástól függetlenül irányítani végtagjait? Ez az azonos majd
ellentétes kéz-láb emeléssel, masírozással, ellentétes térdráütéssel,
indiánjárással, láb köröz – kéz tapsol gyakorlatokkal fejleszthető.
9.Meg
tudja-e nevezni testrészeit? Mivel a legbiztosabb pont a saját testünk, ezért ha
ez bizonytalan minden azzá válik.
10.Kialakult
dominanciákkal rendelkezik-e? Vagyis például mindig ugyan azt a kezét
használja-e rajzolás vagy evés közben?
11.Koordinált-e
a szemmozgása? Nehezítő tényező a sok tv és számítógép használat. Szemtorna
lehet a fej elmozdulása nélkül: szemmozgatás jobbra, balra, le, föl,
rézsútosan.
12.El
tudja-e különíteni a jobb és bal irányokat?
13.Helyesen
használja-e a névutókat (alatt, fölött, mögött, stb.)? Képes-e adott
mozdulatokat, illetve alakokat térben (például építés) és síkban (például rajz)
leutánozni?
14.Képes-e
mozgássorozatok elvégzésére (például: taps- lépés- guggolás, gyöngyfűzés),
illetve rajzminták követésére?
15.Képes-e
irány követésére? Itt szintén eleinte nagy mozgásban, később finom mozgásban,
majd papíron.
16.Megfelelő-e
a szem-kéz koordinációja? Ezt például célba dobás során figyelhetjük meg.
17.Biztosan
különbözteti-e meg az alakot a háttértől? Mi van a képen hátrébb, mi előrébb? Egymásra
rajzolt tárgyak elkülönítésénél fontos.
18.Felismeri-e
az azonos alakokat, színeket, nagyságokat, mennyiségeket? Például különböző
színű és nagyságú kockák válogatása.
19.Az
azonosságon túl felismeri-e a különbözőségeket?
20.Különböző
hangokat meg tudja-e különböztetni egymástól? Például azonos hangzású szavakat:kéz-
kész, mind- mint.
21.Felismeri-e
a rész-egész viszonyát? Például kis részleteket megkeresni az egészen belül.
22.Megy-e
a szétszedés és újra összerakás gyakorlata?
23.Képes-e
az egyik érzékszerv-csatornán nyert információt másik csatornára átfordítani?
Például mesét lerajzolni.
24.Képes-e
magát árnyaltan kifejezni? Van-e türelme másokat meghallgatni? Tud-e kérdezni?
Ezeket a sok mesehallgatás, verstanulás és beszélgetés fejleszti.
25.Be
tud-e fejezni önállóan egy elkezdett történetet?
26.El
tudja-e helyezni magát időben és társadalmi környezetében? Ismeri-e az
évszakokat, napszakokat, napok változását?
27.Tud-e
szabályok szerint viselkedni a mindennapi életben és a játékban egyaránt?
28.Tűri-e
a kudarcot?
29.Bizalommal fordul-e a felnőttek felé? Elfogadja-e
őket?
30.Játszik-e a közösségben?
30.Játszik-e a közösségben?
Iskola-éretlen
gyerek jellemzői
- Zavarba lehet hozni olyan utasításokkal, amelyekben irányok szerepelnek
- Nehezen tartja be a játékszabályokat (társasjáték , közös játék).
- Nem képes annyit lépni a társasjáték mezőin, ahányat dobott (számfogalom).
- 1-10-ig nem igazodik el a számok világában (5-ös számkörben számlálás).
- A hét napjait nem tudja meghatározni, ha konkrétan kérdezzük, szerda után mi következik, vasárnap előtt melyik nap van.
- Keveri az évszakok sorrendjét.
- Keveset beszél, mondatai kuszák, gondolatait nehezen közli.
- Túl sokat beszél, beszédfegyelme nincs, közbeszól, türelmetlen, állandóan visszakérdez.
- Saját adatait nem ismeri (név, cím, szülő neve, kor).
- Figyelmét nem köti le 15–20 percig egy tevékenység, ami nem tv vagy számítógép.
- Testi felépítése gyengébb, erőtlen, nem szeret mozogni.
- Kortársaival nehezen teremt kapcsolatot, alkalmazkodni nehezen tud, a szülőtől való elválás sokszor problémás.
- Ceruzafogása nem jó, nem szeret vizuális tevékenységeket végezni.
- Vonalvezetése görcsös, nem tartja be a megbeszélt vonalhatárokat.
- Rajzai kezdetlegesebbek, mint kortársaié.
- Nehezen jegyez meg memoritereket (verseket, rövid szöveget).
- Hosszabb ideig alig tud egy helyben, viszonylag mozdulatlanul ülni és figyelni.
- Nem önálló, egyedül keveset foglalja el magát (szülők teljesen kiszolgálják).
- Amit elkezd, sokszor félbehagyja, nem fejezi be.
- Konfliktusmegoldása, kudarc elviselés , akarati fejlettsége, kitartása , monotónia-tűrése nem optimális.
- Játéka kapkodó, mindenre egyszerre figyel
- Feladattudata fejletlen, belső késztetése még nem alakult ki
- Akaratával nem birkózik meg, még ritkán tudja azt úgy irányítani, hogy más fontosabb dolognak alárendelje azt.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése