Szerepjátékok


Tíz kicsi … 

… nem néger, nem indián, hanem tíz kicsi zsák. Megmagyarázom. Mint már többször említettem, a szerepjátékok nagy pártolója vagyok.  Azt gondoltam, hogy készítek tíz zsákot (42x32cm), mely mindegyike egy-egy foglalkozás tartozékait, jellemzőit rejti. Persze 2-9 éves gyerekek esetében nem a pályaorientációra gondolok, inkább csak arra, hogy ismerjék meg a különböző foglalkozásokat, a vele kapcsolatos teendőket, de még inkább arra, hogy bele tudják képzelni magukat a különböző szerepekbe. A különböző kellékeket használva tud a gyermek egyedül, pajtásaival és főleg velünk, nagyszülőkkel játszani.
1. zsák: Boltos játék. A zsák jele (mely rá van hímezve) egy bevásárlókosár. Tartalma: pénztárgép, pénz, pénztárca. kis táska. A vásárolandó árut fölösleges belerakni, hisz az mindig más lehet, és ha minél több, annál jobb. A pénztárgépet játékboltban vettem. A pénzt magam csináltam, számítógép segítségével. A pénztárca és a táska nem okozott gondot, elővettem egy olyat, amit már nem használtunk.
2. zsák: Orvosos játék. A zsák jele egy vörös kereszt. Tatalma: boltban kapható orvosi játékkészlet, gézpólya és egy fehér köpeny. Ez utóbbit egy régi fehér blúzomból alakítottam át. Került a zsákba még kitöltendő „recept” és ceruza.
3. zsák: Rendőrös játék. A zsák jele egy kisautón lévő villogó lámpa. Tatalma: egy igazi rendőrsapka, amit egy ismerősünktől kaptunk. Egy kék vékony dzseki, amit turkálóból vettem. Hátuljára, ruhára írható filctollal a HUNOR-POLICE felirat került. Ezenfelül kapott rendőr igazolványt, piros-zöld tárcsát, sípot, és voki-tokit.
4. zsák: Kishuszár. A zsák jele egy piros-fehér-zöld zászló. Tartalma: huszár kabát, huszárcsákó, vesszőparipa, fakard és fapuska. A huszárkabátot egy régi kisméretű bordó melegítő felsőből készítettem. Kivettem cipzárt, helyette kapcsokat tettem és lekarcosítottam. Sárga gyapjúfonálból zsinórt sodortam, ami sújtásként került fel a kabátkára. A csákót egy régi piros és egy fekete filc kalapból készítettem (persze lehet kartonpapírból is). Díszítése aranyzsinór. A fakardot és fapuskát vásárban vettük, de ügyesebb nagy papák saját maguk is elkészíthetik. Vesszőparipa is kapható vásárokban, de én Internetről rendeltem. Meséltem neki a huszárokról, megmutattam a vesszőparipa használatát és megtanítottam az „Édesanyám ki a huszár, ha én nem” című nótát. (Megtalálod a www.magyarnota.com honlapon, Jól van dolga… címmel) Ha ehhez az óvoda, majd az iskola még egy kicsit hozzátesz, biztosan érezni fogja 1848. márccius 15-ét.
5. zsák: Tűzoltó. A zsák jele egy lángoló ház. Tartalma: tűzoltó kabát és kalap (turkálóban vettem), poroltó készülék (virágpermetezőből csináltam) tömlő (kerti schlaug darabból csináltam) kis csákány (kartonból, ezüst fóliával bevonva).
6. zsák: Művész. A zsák jele egy ecset. Tartalma: egy használt ing (ez a művészköpeny) egy tányérsapka és egy kendő – a külsőségek miatt, a tartalom miatt vastag színes ceruzák, festék, ecsetek, zsírkréta, rajztömb, csomagoló papír, vastag filctoll. Tudom, sokan félnek pici gyermek kezébe filctollat adni, mert nem lehet lemosni. Én viszont azt gondolom, hogy nem eltiltani kell, hanem megtanítani a helyes használatra.
7. zsák: Kukta. A zsák jele egy kuktasapka. Tartalma: kuktasapka, fehér kötény, kis gyúródeszka sodrófával, kis edények és sütiformák.
8. zsák: Tengerész, illetve matróz. A zsák jele egy vitorlás. Tartalma: egy „tengerész kalap” (valamikor régen, amikor Velencében voltunk, ott vettük egy bazárban), egy csíkos pulcsi és egy hajókormány kartonpapírból.
9. zsák: Postás. A zsák jele egy boríték. Tartalma: egy régi kis táskám, amiben borítékok, levélpapír, postai utalványok, csekkek, toll és ceruza, valamint direkt a kisunokámnak csináltatott pecsét van. Van a zsákban még egy zöld póló és egy zöld sapka.
10. zsák: Fodrász. A zsák jele egy fésű. Tartalma: összeszedtem a régi holmiimból fésűt, tükröt, csatokat, hajcsavarókat, fésülködő kendőt, és kisméretű üres samponos és hajlakkos dobozokat. Vettem a boltban egy játék hajszárítót, ez is belekerült a zsákba.
A játék mindegyikkel rém egyszerű. Akár én öltözök be, akár ő, a szerepjáték pillanatok alatt kialakul (nyilván egy kis segítséggel, irányítással).




Megjegyzések