Síkidomok és
testek.
A
második osztályos anyag ezt is csak kóstolgatja, de jól is van ez így, hisz ők
még oly kicsik. A munkafüzet nagyon jó segítség lehet, de sokkal hasznosabb, ha
előtte kézzelfogható, igazi tárgyakat, lapokat vizsgálgatunk.
Ezt
a táblát inkább a felnőttek kedvéért raktam fel.
Elsőként
egy rakás dobozt, tárgyat és különböző
alakú lapokat válogatunk szét.
- Melyek a síkidomok (a nevet meg kell tanulni) és
- melyek a testek (a kifejezést meg kell tanulni)?
- Mi a legfőbb különbség köztük?
Pihenésként,
megkérjük a gyerekeket, hogy egy lapot tetszés szerint vágjanak fel. Mindegy,
hogy hogyan. (Ne túl apróra) Először ezekről, majd az általam készített
(tudatosan) síkidomokról beszélgetünk.
- Vagyis, nézzük a síkidomok jellemzőit!
- Szabályos, vagy szabálytalan?
- Van-e egyenes oldala?
- Hány oldala van?
- Vannak-e szögei?
- Egymáshoz viszonyítva az oldalak mekkorák?
Ezt
követően leszűkítjük: a négyzet, négyszög, sokszög, téglalap és a körre a
vizsgálandó idomokat.
Végül
összehasonlítjuk a négyzetet, téglalapot
és négyszöget: Hány oldala, hány szöge, hány egyforma hosszú, illetve hány
párhuzamos oldala van? Halmazba rakjuk, aztán jöhetnek az igaz, hamis
állítások.
Ehhez
a témakörhöz tartoznak még a testek és a tükrözés, de az már egy másik nap
témája lesz. Egyszerre csak ennyi fér egy órába, hisz kell egy kis művelet és
egy kis szöveges-feladat gyakorlás is.
Jó
átvezetés lehet a síkidomok és a testek között, egy síklapból szerkesztett
kocka létrehozása.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése