Egy csöpp geometria 2. osztályban


Síkidomok és testek

A második osztályos anyag ezt is csak kóstolgatja, de jól is van ez így, hisz ők még oly kicsik. A munkafüzet nagyon jó segítség lehet, de sokkal hasznosabb, ha előtte kézzelfogható, igazi tárgyakat, lapokat vizsgálgatunk.
                                           Ezt a táblát inkább a felnőttek kedvéért raktam fel. 


                 Elsőként egy rakás dobozt, tárgyat és különböző alakú lapokat válogatunk szét

  • Melyek a síkidomok (a nevet meg kell tanulni) és
  • melyek a testek (a kifejezést meg kell tanulni)?
  • Mi a legfőbb különbség köztük?

Pihenésként, megkérjük a gyerekeket, hogy egy lapot tetszés szerint vágjanak fel. Mindegy, hogy hogyan. (Ne túl apróra) Először ezekről, majd az általam készített (tudatosan) síkidomokról beszélgetünk. 

  • Vagyis, nézzük a síkidomok jellemzőit!
  • Szabályos, vagy szabálytalan?
  • Van-e egyenes oldala?
  • Hány oldala van?
  • Vannak-e szögei?
  • Egymáshoz viszonyítva az oldalak mekkorák?

Ezt követően leszűkítjük: a négyzet, négyszög, sokszög, téglalap és a körre a vizsgálandó idomokat.
Végül összehasonlítjuk a négyzetet, téglalapot és négyszöget: Hány oldala, hány szöge, hány egyforma hosszú, illetve hány párhuzamos oldala van? Halmazba rakjuk, aztán jöhetnek az igaz, hamis állítások. 

Ehhez a témakörhöz tartoznak még a testek és a tükrözés, de az már egy másik nap témája lesz. Egyszerre csak ennyi fér egy órába, hisz kell egy kis művelet és egy kis szöveges-feladat gyakorlás is.
Jó átvezetés lehet a síkidomok és a testek között, egy síklapból szerkesztett kocka létrehozása.



Megjegyzések