A három kincsek
őrzői.
Ezzel
a hangzatos címmel kezdődik az ismétlés
és a gyakorlás. Az őrzők pedig nem mások, mint három játékállat, amit pedig
őriznek, azok a kis vödrök, illetve az abban rejlő feladatok. Az egyikben
szorzás, osztás, bennfoglalás, a másikban római számok, a harmadikban szöveges
feladatok vannak. A tanuló kívánsága szerint, hol ebből, hol abból választunk,
egyet - egyet.
A
gyakorlás folytatódik Mesemondó Cicus újabb meséjével, a zárójelek ismétlésére:
Jancsi
és Juliska, akik már egyszer eltévedtek az erdőben, óvatosak voltak, és jól
felkészültek. Telerakták a hátizsákjukat mindennel, ami egy kirándulásnál
kellhet: friss cipót, kulacs vizet, csúzlit és egy meleg kabátkát. Nehogy
eltévedjenek, raktak egy-egy marék búzát a zsebükbe.
Juliska minden
lépésnél eldobott kettő búzát, ezt
megcsinálta tízszer. Azt mondta Jancsinak dobálj te is, hátha a madarak
összeszedik, és akkor nem találunk vissza. Ám ő lépésenként ötöt dobott. A hatodik dobás után úgy
gondolta, túl gyorsan fogy a magocska eztán inkább csak hármat dob el. A kilencedik dobás után üres lett a zsebe.
A két gyerek tanakodni
kezdett, hogyan tovább? Kitalálták, hogy a cipóból kis morzsákat fognak
eldobni. Jancsi is, Juliska is mindkét
kezébe 2-2 morzsát vett és ez 20 dobásra volt elég. Elfáradtak. Megették a
maradék cipót, jó nagyot ittak a kulacsukból.
Elfogyott a búza,
elfogyott a cipó ezért elindultak visszafelé. Keresték a földön az elhullajtott
magokat és morzsákat. Igen ám, de az erdei madárkák közben megettek 27 búzát és 60 morzsát. Szerencsére így is hazataláltak.
Ha a gyerekek haza
nem tértek volna vissza, az én mesém is tovább tartott volna.
FELADATOK:
Írd le a matematika nyelvén, mi
történt a búzával és a morzsákkal!
Hány búzát szórtak el? 2x10 + 5x6 + 3x9 = 77
Hány búza maradt visszafelé? 77-27= 50
Hány morzsát szórtak el? 2x4x20= 160
Hány morzsa maradt visszafelé? 160-60= 100
Mennyivel volt több odafelé, mint
visszafelé?
Eztán
jön a maradékos osztás. A
tankönyvben egészen jó képecskék vannak, amiket felhasználtunk. Különböző
dolgokat kellett csoportosítani. Pl. 16 répát 5 zsákba, vagy 23 szilvát 3
kosárba stb. Ahogy a gyermek bekarikázta, maga is látta, hogy valamennyi kívül
maradt. Ezekről matematikai feladatot, majd az ellenőrzését végeztük el. Végül
megtanultuk az osztásban szereplő számok neveit, amihez Mesemondó Cicus egy
versikét is fabrikált.
Kicsit
itteni, kicsit otthoni feladattal „szorzótábla-puska”
készítésével zárunk. Szorzótáblás képet könnyű csinálni, de az internetről
is könnyen letölthető.
Kell
még két papírcsík, ami ha félbe van hajtva, akkor is pár centivel hosszabb a szorzótáblás
négyzet oldalánál. Az összehajtott papírcsík egyik felén, középen, kivágjuk a
belső egyharmadot. Ugyanezt megcsináljuk a másik papírcsíkkal. Az egyiket
hosszába, a másikat keresztben felrakjuk úgy, hogy a lyukas rész a számos oldalon
legyen. A papírcsík négyzeten kívüli részét (alsó, felső papírcsíkot)
összeragasztjuk. A két lyukas papírcsík, egy-egy kis négyzetet határol körül,
vagyis egy számot mutat.
Szorzás
ellenőrzésére úgy lehet használni, hogy a megfelelő szorzás sorába húzzuk, és
leolvassuk a kis üres négyzetbe kerülő számot.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése