Szorzótábla oda-vissza!


Szorzás, osztás, bennfoglalás

Ez a másodikos matematika egyik legfontosabb része. Ahogy szokták mondani: „köpni, vágni kell”. Tetszik, nem tetszik, ez csak gyakorlással megy. A sok gyakorlás viszont nagyon fárasztó, különösen, ha mindig ugyanúgy történik. Ezért azon töröm magam, hogy rengeteget gyakoroljunk, de mindig másként.
1. Ha én mondom a szorzandókat, annak is van előnye, mert akkor mindig visszatérek a gyengébben sikerült számításokhoz. Tapasztalatom szerint a hetes szorzótábla, illetve a 7, 8, 9 számok szorzatai okozzák a legtöbb gondot. 
2. Lehet a feladatot felírni is, de ilyet bőven ad a munkafüzet, úgy hogy ebből többet nem csinálunk, csak a kötelező házi feladatot.
3. Eszközök segítségével gyakorlunk. Nagyon kedvelt a hatos, de hasznosabb a tízes dobókockával történő gyakorlás. A gyermek eldobja a két kockát, és a két szám szorzatát kell megadni.
4. A kezdetben 3 kincses vödrünk, idővel hatra növekedett. Ezekből az egyik továbbra is a szorzást, bennfoglalás, részekre-osztás feladatait tartalmazza. Belenyúlok, találomra kiveszek egyet, a képernyő elé tartom, és várom a választ.
5. Egy másik vödör tartalma a „Rajzoljunk!” (Lényegében szöveges feladat és nyitott mondat) Pl: Van 4 dobozom, mindegyikben van 3 autó és 6 baba. Hány játékom van összesen? Rajzold le! Írj róla feladatot! Válaszolj!
6. Egy egyszerű, papírból készült eszközünk a „Szorzócska kerekecske”, amit unokám ötlete nyomán, egyszerűen Matek Matyinak hívunk. Szóval Matyi 3 körlapból áll. A legalsó (nálunk zöld) a legnagyobb, mely tizenegy egyenlő részre van osztva, és mindegyikben egy szám van 0-tól 10-ig. A legkisebb körlap, a középső,  tíz egyenlő részre van osztva, és mindegyikben egy szám, 1-10-ig.   A legfelső lap, icipicivel kiesebb az alsó zöld lapnál. Ebből egy akkora körcikket vágtam ki, hogy mindig csak egy-egy szám látszódjon. A három körlapot, a közepénél, egy miltonkapocs fogja össze. A körlapok tetszés szerint forgathatók, és a rajtuk lévő számok adják a megoldandó feladatot. 


7. Jó, ha van otthon valakinek játék rulettje. A gyerekeim régi rulett játékát alakítottam át ideiglenesen szorzótábla gyakorlóvá. Táblaragasztóval (mert azt vissza lehet csinálni) egy kisebb és egy nagyobb karikát ragasztottam a forgó és az álló részre, melyeken számok vannak 0-10-ig. A rulettnél megszokott módon megforgatjuk a kereket, bedobjuk a kis golyót, és ahol megáll, megjelöli a két számot, azt a szorzatot kell megmondani. Persze érdekesebb lenne, ha a pörgetést a gyermek csinálhatná, de hát nincs személyes kapcsolatunk, csak virtuális. 

8. Végül, jó játék, a „Gondoltam egy számot”.  Pl. Gondoltam egy számot, megszoroztam öttel és így harmincat kaptam. ___ x 5 = 30 , vagyis 6 x 5 = 30 Ugyanezt maradékos osztással is meg lehet csinálni.
Általában jobban megy a tanulás, ha azt mondjuk új feladat bevezetésénél, hogy most játszani fogunk. Pl, Játszunk a Matyival, játszunk a rulettel, játszunk a dobókockával, játszunk a vödrökkel stb.


Megjegyzések