Szorzás, osztás,
bennfoglalás.
Ez a másodikos matematika egyik legfontosabb része. Ahogy szokták mondani: „köpni,
vágni kell”. Tetszik, nem tetszik, ez csak gyakorlással megy. A sok gyakorlás
viszont nagyon fárasztó, különösen, ha mindig ugyanúgy történik. Ezért azon
töröm magam, hogy rengeteget gyakoroljunk, de mindig másként.
1. Ha
én mondom a szorzandókat, annak is
van előnye, mert akkor mindig visszatérek a gyengébben sikerült számításokhoz.
Tapasztalatom szerint a hetes szorzótábla, illetve a 7, 8, 9 számok szorzatai
okozzák a legtöbb gondot.
2. Lehet
a feladatot felírni is, de ilyet
bőven ad a munkafüzet, úgy hogy ebből többet nem csinálunk, csak a kötelező
házi feladatot.
3. Eszközök
segítségével gyakorlunk. Nagyon kedvelt a hatos, de hasznosabb a tízes dobókockával történő gyakorlás. A
gyermek eldobja a két kockát, és a két szám szorzatát kell megadni.
4. A
kezdetben 3 kincses vödrünk, idővel hatra
növekedett. Ezekből az egyik továbbra is a szorzást, bennfoglalás, részekre-osztás
feladatait tartalmazza. Belenyúlok, találomra kiveszek egyet, a képernyő elé
tartom, és várom a választ.
5. Egy
másik vödör tartalma a „Rajzoljunk!”
(Lényegében szöveges feladat és nyitott mondat) Pl: Van 4 dobozom, mindegyikben
van 3 autó és 6 baba. Hány játékom van összesen? Rajzold le! Írj róla
feladatot! Válaszolj!
6. Egy
egyszerű, papírból készült eszközünk a „Szorzócska
kerekecske”, amit unokám ötlete nyomán, egyszerűen Matek Matyinak hívunk.
Szóval Matyi 3 körlapból áll. A
legalsó (nálunk zöld) a legnagyobb, mely tizenegy egyenlő részre van osztva, és
mindegyikben egy szám van 0-tól 10-ig. A legkisebb körlap, a középső, tíz egyenlő részre van osztva, és mindegyikben
egy szám, 1-10-ig. A legfelső lap, icipicivel
kiesebb az alsó zöld lapnál. Ebből egy akkora körcikket vágtam ki, hogy mindig
csak egy-egy szám látszódjon. A három körlapot, a közepénél, egy miltonkapocs
fogja össze. A körlapok tetszés szerint forgathatók, és a rajtuk lévő számok
adják a megoldandó feladatot.
7. Jó,
ha van otthon valakinek játék rulettje.
A gyerekeim régi rulett játékát alakítottam át ideiglenesen szorzótábla
gyakorlóvá. Táblaragasztóval (mert azt vissza lehet csinálni) egy kisebb és egy
nagyobb karikát ragasztottam a forgó és az álló részre, melyeken számok vannak
0-10-ig. A rulettnél megszokott módon megforgatjuk a kereket, bedobjuk a kis
golyót, és ahol megáll, megjelöli a két számot, azt a szorzatot kell
megmondani. Persze érdekesebb lenne, ha a pörgetést a gyermek csinálhatná, de
hát nincs személyes kapcsolatunk, csak virtuális.
8. Végül,
jó játék, a „Gondoltam egy számot”. Pl. Gondoltam egy számot, megszoroztam öttel
és így harmincat kaptam. ___ x 5 = 30 , vagyis 6 x 5 = 30 Ugyanezt maradékos
osztással is meg lehet csinálni.
Általában
jobban megy a tanulás, ha azt mondjuk új feladat bevezetésénél, hogy most
játszani fogunk. Pl, Játszunk a Matyival, játszunk a rulettel, játszunk a
dobókockával, játszunk a vödrökkel stb.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése