Osztás, törtek, római számok. Íme, a költeményeim második „adagja”. A tanulásnak, tanításnak azért szeretem ezt a változatát, mert a kép, a mozgás, a ritmus, mind-mind segít a bevésésben. Az osztással és a törtekkel korábban már foglalkoztam, most ehhez csak versikéket rakom fel. A törtekre térek ki jobban.
Törtek:
A kerek ez a zsemle dallamára működik
A törtszám az egész szám része. Akkor használhatjuk a fél, harmad, negyed, ötöd, hatod, tized, szavakat, ha az egészet 2, 3, 4, 5, 6, 10 pontosan egyenlő részre vágjuk.
Mi első körben almát igyekeztünk 2,4,8,3,6 részekre vágni, ami nyilvánvalóan nem lehet teljesen egyforma, de a lányeget jól mutatja, és a végén meg is ehetjük.
Papírkorong, vagy papír csík hajtogatásával, vagy szétvágásával már pontosabb mérést kaphatunk. Ezek darabolásával és összerakásával, szinte mindent ki lehet próbálni. Pl. Mi a nagyobb? Mi a kisebb? Mikor, mi lesz egyenlő? stb. Amit minden gyermek gyorsan felfog és megért, az az, hogy minél többen osztozunk egy tortán, vagy egy csokin, annál kisebb, kevesebb jut egynek.
Osztásban előforduló mennyiségek nevei: Osztandónak nevezzük az osztás műveletében azt a számot, amit elosztunk egy másik számmal. Osztónak nevezzük az osztás műveletében azt a számot, amivel elosztunk egy másik számot. Hányadosnak pedig az eredményt.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése