Megint környezetismeret

 A meleg levegő. 


 Kísérlet, a harmadikos munkafüzet szerint. Isten őrizzen, hogy kritikát fogalmazzak meg, csak bíbelődök a gondolataimmal, azzal szórakoztatom magamat, hogy mi lenne ha … Ti is biztosan szoktátok ezt játszani. Szóval a feladat szerint, meg kell figyelni, hogy mit csinál a függöny a radiátor fölött. Ez látszatra nagyon egyszerű, és a felnőttek megfigyelés nélkül is tudják a megoldást. Nem így harmadikos! Ilyen nagyon egyszerű dolgon bukik el a dolog: Van-e a házban radiátor? (Sok helyen már padló vagy falfűtés van, esetleg még kályha) Van-e függöny, és milyen? (Sok fiatalnál semmilyen sincs, néhol szalag függöny van. Nálam és sok helyen meg ólom zsinór van az alján.) Szóval, ha se radiátor, se függöny, akkor kapufa. Ha csak az egyik van, akkor is necces.

Szóval, mi lenne, ha ezt az iskolában közösen megfigyelnék és megbeszélnék. Ott még azt is kipróbálhatnák (és ez jobban is tetszene a gyerekeknek), mi történik, ha meleg levegőt raknak a lufiba, vagy szemetes zsákba, mint Gadár László fizika tanár. Mi is kipróbáltuk, otthoni módon. Ezzel csak az a baj, hogy ehhez már kell felnőtt segítsége, vagy legalább felügyelete. 


De hogy maradjunk a munkafüzet radiátoros változatánál – függöny nélkül is – megcsináltuk.

Mindenkinek tudom ajánlani a következő egyszerű, harmadikos szintű kísérletet. Kell egy fél krumpli, egy kihegyezett hurkapálcika, szalvéta és egy olló. 

              
 

A szalvétából a képen átható módon kört vágunk ki, majd körbe bevagdossuk az alját. Ezt tűzzük a hurkapálcika tetejére, majd a másik végét belenyomjuk a krumpliba. Ha ezt a radiátorra tesszük, nem csak hogy felemelkednek a szélei, még forog is. Bebizonyosodott, hogy a meleg levegő, tényleg felfelé száll! Hogy mik vannak?!?

  

 

 

Megjegyzések