A rózsa a virágok királynője.
Története egyidős az emberiséggel, hiszen a szépség iránti vágy igazi emberi tulajdonság. E virág végigkísérte a civilizációk fejlődését és bukását. A rózsák szimbolikája igen összetett, az egyes kultúrák ismeretével együtt értelmezhető igazán.A rózsa díszítő voltuk mellett az orvoslásban és az élelmezésben
is megkerülhetetlenek. S bár a különböző civilizációkban más, akár olykor
teljesen ellentétes jelentéssel is bírt, valahol a minden korszak közös
metszéspontjában a szeretet és szerelem állt, legyen szó békét megteremtő
győzelemről, tanokhoz ragaszkodó mártíromságról, bujálkodásról vagy testi
örömöktől való önmegtartóztatásról.
Az egyiptomiak szeretett halottjaikat rózsával együtt
eltemetve bocsátották túlvilági útjukra. A görög és római mitológia központi
eleme a rózsa. A Titánok felett győzedelmeskedő Zeuszt rózsakoszorúval
köszöntötték, míg a szerelem istene, Ámor szárnyai rózsalevelek voltak,
szíveket sebző nyilai pedig rózsatüskék. Flóra istennő, mikor Ámor szerelme megszűnt
iránta, rózsákat teremtett. Szapphó nevezte először a rózsát a virágok
királynőjének, míg Seneca a rózsa hajtatását oktatta. Kleopátra térdig rózsában
csábította el Marcus Antoniust, s a híres, orgiákba fulladó római lakomákon is
a tetőkön át rózsát szórtak a vendégekre.
Az őskeresztények kezdetben elzárkóztak a római
erkölcstelenség szimbólumától, majd idővel új jelentéstartalommal töltötték
fel. A keresztény világban, kifejezetten a római katolikus vallásban Szűz Mária
szeplőtlen tisztaságának a fehér, míg önfeláldozó szeretetének a vörös rózsa a
jelképe, sőt bűntelenségét kihangsúlyozva a kezében vagy a közelében lévő
rózsákat gyakran tüske nélkül ábrázolják. A szeretet örök körforgásának
szimbóluma a templomok rózsaablaka is. Árpád-házi Szent Erzsébetet a szegények
iránti szeretete sodorta bajba, s a köténye alatt rejtegetett ételek a király
leleplezésekor rózsává változtak.
A vallási jelképeket elhagyva a lovagi korban már nem
Krisztus jelképe a rózsa, hanem a szerelmes lovag hölgyét ajándékozza meg a
virággal. E korszak legszebb emléke Csipkerózsika meséje. Rubens A szerelem
kertje című festménye ötvözi a pogány és keresztény szerelmi szimbólumokat: a
levegőben repkedő, dundi kis puttók rózsákat tartanak kezükben, a három grácia
kútjának gyűrűs oszlopát érzékien öleli körbe a rózsabokor. A muzulmán világban
a rózsa jelentősége a keresztényéhez hasonló, a rózsák Allah verítékéből
születtek. Szaladin Jeruzsálem bevételekor Omár mecsetét rózsavízzel mosta föl.
A perzsák rózsaszeretetét, a rózsa és a fülemüle gyöngéd viszonyának mondakörét
a törökök is átvették, s ez megjelenik a magyar irodalomban is. Arany János
versében a „bülbül szavú rózsák” nem más, mint Faszli török költő versének
idézése, tudva, hogy a rózsa a gül, és a fülemüle a bülbül. A rózsa szentségét
tükrözi a török sírok köré ültettet rózsakert, melynek szép példája a budai Gül
baba (Rózsa atya) türbéje.
A XVI. századtól kezdve a rózsa kertészeti és
botanikai attrakcióvá vált, bizonyos rangot, előkelőséget biztosított
tulajdonosának, s jelentése a szerelem-szeretet szimbólumára koncentrálódott. E
jelentéstartalom áthatja ma is mindennapjainkat, ünnepeinkre vagy akár
temetésre gyakran a tisztaságot szimbolizáló fehér rózsát visszük, míg a
bizonytalan viszonzású érzelmeknél a reményt jelentő sárga rózsát, a forró
szerelemnél pedig vöröset adunk szívünk szerelmének. /Kerényi- Nagy Viktor
írása nyomán/
Megjegyzések
Megjegyzés küldése