Népmesék Világnapja

 Mese-társas.


Ez egy olyan kinti társasjáték, ahol a gyerekek a bábuk, és a szabály meseelemeket tartalmazza. Persze nem sokat és nem is nehezet. Nem először, és gondolom nem is utoljára csinálok ilyet.

Én a meséknek mindig is nagy barátja voltam, még most, öreg fejjel is. Hisz akár műmeséről, akár népmeséről beszélünk, az alapgondolat mindig az, hogy a jó jutalmat, a rossz büntetést kap, és mindig győz az igazság. Bárcsak a való élet is ilyen volna! 

Visszatérve a társasjátékra, úgy terveztem, hogy a játék ne csak egészséges (hisz kint a szabadban van), ne csak szórakoztató legyen, hanem tanuljon is belőle. Mit kell tudni egy 4.5. osztályosnak a meséről? A mese legfontosabb jellemzőit: mesekeret, meseelemek, fajtájuk, és azt mondják „átsegít a válságon”.

Ebből a következő meseelemeket tartalmazza a játék:

  • szereplők: tündér, boszorkány, óriás, törpe, király, sárkány, okos lány.
  • helyszínek: Óperenciás tenger, Üveghegy, Kerekerdő.
  • számok: Három mező van, és hárman játszhatják. Hét állomás van, vagyis 7 lépés előre és 7 lépés vissza, vagyis, a kettő szorzata: 21. Így a mesebeli számok: 3, 7, 21. 
  • csodák
           - Ha kék mezőre lép, egyet léphet még előre, 
           - ha sárga mezőre lép, hegyre mászni nehéz, így egy dobásból kimarad, 
           - ha zöld mezőre lép, szerencséje van, megfordulhat, és haladhat a cél felé.

Ha felrajzoltuk ezt a rém egyszerű pályát, már csak egy dobókocka kell, amin betűk vannak, a mesehősök kezdő betűi.

  • T: tündér, törpe, mid a kettő pozitív hős, tehát egyet léphet előre.
  • B: boszorkány, ő gonosz, tehát egyet lép hátra.
  • Ó: óriás, ő is gonosz, tehát egyet lép hátra.
  • O: okos lány, ő jó és okos, pozitív hős, egyet lép előre.
  • K: királyfi, ő jó, igazságos és okos, pozitív hős, egyet lép előre.
  • S: sárkány, ő is gonosz, tehát egyet lép hátra.

Játékszabály: Hárman játszhatják. A játékosok felváltva dobnak a kockával. Ha pozitív hős kezdőbetűje van felül, akkor egyet előre, ha negatív, akkor egyet hátra lépnek. Három mezőre léphetnek, a kék Óperenciás tengerre, a sárga Üveghegyre, vagy a zöld Kerekerdőre. Itt történnek a csodák. Ha valaki eljutott a sor végére, a sárgára, akkor visszafelé kell ugyanígy haladni. Az győz, aki legelőször végigmegy, és visszajut a kiinduló pontra. 

Szóval szeretem a meséket, ahol az igazság, a jóság, a becsület győz. Nyilván népmesét nem írhatok, de számtalan mesés gondolat van a fejemben, amikből párat már leírtam, rengeteg még várja, hogy papírra kerüljön. Néha felrúgom a szokásos mesekereteket, néha üzenek velük.
Nálam nem feltétlen rossz a boszorkány, gondoljunk csak Rusnyinkára. 


http://www.modernnagyi.hu/2021/01/tunderi-boszorkany-1.html

http://www.modernnagyi.hu/2021/01/tunderi-boszorkany-2-resz.html

http://www.modernnagyi.hu/2021/01/tunderi-boszorkany-3-4-resz.html

Néha kifejezetten didaktikus, mint a Hetes mese.


http://www.modernnagyi.hu/2020/08/hetes-mese.html

És mint minden mesében, az állatok beszélnek. 


http://www.modernnagyi.hu/2018/04/az-allatkertben.html


Megjegyzések