Mese-társas.
Ez egy olyan kinti társasjáték, ahol a gyerekek a bábuk, és a szabály meseelemeket tartalmazza. Persze nem sokat és nem is nehezet. Nem először, és gondolom nem is utoljára csinálok ilyet.
Én a meséknek mindig is nagy barátja voltam, még most, öreg fejjel is. Hisz akár műmeséről, akár népmeséről beszélünk, az alapgondolat mindig az, hogy a jó jutalmat, a rossz büntetést kap, és mindig győz az igazság. Bárcsak a való élet is ilyen volna!
Visszatérve
a társasjátékra, úgy terveztem, hogy a játék ne csak egészséges (hisz kint a
szabadban van), ne csak szórakoztató legyen, hanem tanuljon is belőle. Mit kell
tudni egy 4.5. osztályosnak a meséről? A mese legfontosabb jellemzőit: mesekeret,
meseelemek, fajtájuk, és azt mondják „átsegít a válságon”.
Ebből a következő
meseelemeket tartalmazza a játék:
- szereplők: tündér,
boszorkány, óriás, törpe, király, sárkány, okos lány.
- helyszínek: Óperenciás
tenger, Üveghegy, Kerekerdő.
- számok: Három mező van,
és hárman játszhatják. Hét állomás van, vagyis 7 lépés előre és 7 lépés vissza,
vagyis, a kettő szorzata: 21. Így a mesebeli számok: 3, 7, 21.
- csodák:
- ha sárga mezőre lép, hegyre mászni nehéz, így egy dobásból kimarad,
- ha zöld mezőre lép, szerencséje van, megfordulhat, és haladhat a cél felé.
Ha
felrajzoltuk ezt a rém egyszerű pályát, már csak egy dobókocka kell, amin betűk
vannak, a mesehősök kezdő betűi.
- T: tündér, törpe, mid a kettő pozitív hős, tehát egyet léphet előre.
- B: boszorkány, ő gonosz, tehát egyet lép hátra.
- Ó: óriás, ő is gonosz, tehát egyet lép hátra.
- O: okos lány, ő jó és okos, pozitív hős, egyet lép előre.
- K: királyfi, ő jó, igazságos és okos, pozitív hős, egyet lép előre.
- S: sárkány, ő is gonosz, tehát egyet lép hátra.
Játékszabály: Hárman játszhatják. A játékosok felváltva dobnak a kockával. Ha pozitív hős kezdőbetűje van felül, akkor egyet előre, ha negatív, akkor egyet hátra lépnek. Három mezőre léphetnek, a kék Óperenciás tengerre, a sárga Üveghegyre, vagy a zöld Kerekerdőre. Itt történnek a csodák. Ha valaki eljutott a sor végére, a sárgára, akkor visszafelé kell ugyanígy haladni. Az győz, aki legelőször végigmegy, és visszajut a kiinduló pontra.
Nálam nem feltétlen rossz a boszorkány, gondoljunk csak Rusnyinkára.
http://www.modernnagyi.hu/2021/01/tunderi-boszorkany-1.html
http://www.modernnagyi.hu/2021/01/tunderi-boszorkany-2-resz.html
http://www.modernnagyi.hu/2021/01/tunderi-boszorkany-3-4-resz.html
Néha kifejezetten didaktikus, mint a Hetes mese.
http://www.modernnagyi.hu/2020/08/hetes-mese.html
És mint minden mesében, az állatok beszélnek.
http://www.modernnagyi.hu/2018/04/az-allatkertben.html
Megjegyzések
Megjegyzés küldése