Levélpiramis

 Egy kis környezetismeret, biológia.


Akarva akaratlanul, ősszel az embernek megakad a tekintete a színpompás fákon, a gyönyörű leveken.

Érdemes kicsit kint sétálgatni, gyönyörködni a természetben, és ha kicsit felkeltettük a gyermekben a levél iránti kíváncsiságot, akkor rá tudjuk venni, hogy gyűjtsünk szép leveleket, ami különböző rajzos-festős tevékenységhez kiválóan alkalmasak. Pl. körberajzolni és kiszínezni, vagy nyomatokat készíteni, festeni, vagy ólomüveg hatású képet csinálni. 


 http://www.modernnagyi.hu/2021/09/itt-van-az-osz-itt-van-ujra.html

Vagy csak gyűjteni és felragasztva, képet alkotni.


Ez a kép a következő meséhez készült: https://www.youtube.com/watch?v=nCyWPghQ7Ww

Most azonban nem rajzos, barkácsolós, hanem biológiai (környezetismeret) szempontból mutatom be a leveleket. Mit kell tudni egy levélről, illetve a formájáról?

Azon túl, hogy mi a levél szerepe, funkciója, ismerni illene a következőket:

  • Szerkezete: egyszerű, összetett.
  • Széle: fűrészes, fogas, csipkés.
  • Osztottsága: ép, hasadt, karéjos, tenyeresen hasadt.
  • Formája: egyszerű, karéjos, szárnyasan -, ujjasan -, többszörösen -, ölbefogottan összetett.
  • Alakja: szív, vese, ovális, lándzsa, pajzs, elliptikus, hosszú, háromszög alakú.

Persze nem azt mondom, hogy 3. 4. osztályosnak az összeset, de legalább annyit, hogy egyszerű, vagy összetett és az alakját. Ha gyermeknek van egy levélpiramisa, és azt figyelve a gyűjtött leveleket be tudja azonosítani, az alsó tagozaton épp elég. Ha pedig ezt többször megteszi, felső tagozatra levél-piramis nélkül is tudni fogja. 


Megjegyzések