Egy kis környezetismeret, biológia.
Akarva akaratlanul, ősszel az embernek megakad a tekintete a színpompás fákon, a gyönyörű leveken.
Érdemes kicsit kint sétálgatni, gyönyörködni a természetben, és ha kicsit felkeltettük a gyermekben a levél iránti kíváncsiságot, akkor rá tudjuk venni, hogy gyűjtsünk szép leveleket, ami különböző rajzos-festős tevékenységhez kiválóan alkalmasak. Pl. körberajzolni és kiszínezni, vagy nyomatokat készíteni, festeni, vagy ólomüveg hatású képet csinálni.
http://www.modernnagyi.hu/2021/09/itt-van-az-osz-itt-van-ujra.html
Vagy csak gyűjteni és felragasztva, képet alkotni.
Ez a kép a következő meséhez készült: https://www.youtube.com/watch?v=nCyWPghQ7Ww
Most
azonban nem rajzos, barkácsolós, hanem biológiai (környezetismeret) szempontból
mutatom be a leveleket. Mit kell tudni egy levélről, illetve a formájáról?
Azon
túl, hogy mi a levél szerepe, funkciója, ismerni illene a következőket:
- Szerkezete: egyszerű, összetett.
- Széle: fűrészes, fogas, csipkés.
- Osztottsága: ép, hasadt, karéjos, tenyeresen hasadt.
- Formája: egyszerű, karéjos, szárnyasan -, ujjasan -, többszörösen -, ölbefogottan összetett.
- Alakja: szív, vese, ovális, lándzsa, pajzs, elliptikus, hosszú, háromszög alakú.
Persze nem azt mondom, hogy 3. 4. osztályosnak az összeset, de legalább annyit, hogy egyszerű, vagy összetett és az alakját. Ha gyermeknek van egy levélpiramisa, és azt figyelve a gyűjtött leveleket be tudja azonosítani, az alsó tagozaton épp elég. Ha pedig ezt többször megteszi, felső tagozatra levél-piramis nélkül is tudni fogja.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése