Közmondásos játékot készítettünk.
Miért? Egyrészt: mert ismerete és használata szebbé, változatosabbá, színesebbé teszi beszédünket, írásainkat, másrész: 3. osztálytól 8. osztályig megtalálható az iskolai tananyagban, sőt, része a gimnáziumi felvételinek. Okos ember holtig tanul!
Bár
– mint mondtam – a tananyagban gyakran előfordul, és a meséimben szívesen
használom, az élő nyelvből, mintha kihalófélben lenne. Ennek elsősorban abban
látom okát, hogy már a szülők (akitől a gyermek tanulhatna) sem használják a
hétköznapi beszédükben. Ráadásul a sok kütyü használat és rohanó életmód miatt,
az emberek egyre kevesebbet beszélnek. Az iskolákban is egyre több az írásos
feleltetés és a teszt, a szóbeli felelés helyett. Már történelemből, sőt olyat
is hallottam, hogy énekből és testnevelésből is írásban történt a számonkérés.
Ha nincs ló,
szamár is jó.
Szóval a világot megváltoztatni nem tudom, de ajánlok két játékot. Mert én
bizony, a mai napig szívesen használom beszédemben, írásaimban, számtalan
előnyeit kihasználva. Amit Jancsi
megtanult, János sem felejti.
Az egyik játék nem új, mindenki ismeri.
Társaság, család, de legalább 4 ember kell hozzá, így 2 csapatra oszthatók. Az
egyik szólásokat, közmondásokat tartalmazó kártyát húz, és elmutogatja, a másik
társaság pedig megpróbálja kitalálni. Nagyon vicces tud lenni. Aztán cserélik a
szerepeket.
A másik játékhoz kártyákat kell csinálni. A „Word, beszúrás, táblázat” segítségével egy-egy lapra 3x6 -os táblázatot csináltam. Egy-egy sor első négyszögébe képet tettem, a másodikba szólást, vagy közmondást, a harmadikba a jelentését írtam. A képeket megbeszélés után a gyerekek is készíthetik, már ebből is sokat tanulnak.
Majd a lapot soronként szétvágtam, ezt követően a sorokat is úgy, hogy a képet levágtam, a maradék kettőt pedig összeragasztottam.Így kaptam a rajzos képecskét, és egy olyat, amelynek az egyik oldalán egy közmondás, vagy szólás van, a másik felén pedig az értelmezése.
Mindezeknek készítettem egy tetszetős tároló dobozkát.
Aztán jöhet a
játék.
Első nekifutásra javaslom, hogy közösen keressük ki a párokat, és a nehezebbeket
beszéljük meg. Pl Közös lónak túrós a
háta, vagy Több is veszett
Mohácsnál stb.
1. játék: A játékvezetőnél vannak a képek, az összes többi lap kiterítve a többi
játékosnak. A játékvető elmondja, hogy van nála egy kép, amin ez, meg az van (nem
a közmondást, vagy szólást!) A többiek ezek után keresik a párját, vagyis azt,
hogy melyik szólásról van szó.
2. játék A játékosok egyik fele megkapja a képeket, a másik fele a szöveget. Akiknél
a szöveg van, felolvassák az értelmezést, a másik csapatnak meg kell mondani,
mi a szólás vagy közmondás, és hozzá kell rakni a képet. Nem időre és nem
versenyre megy!
3. játék: Egyenlő arányban kapnak a csapatok képeket és szólásokat, amelyik csapat
előbb párosítja, az győzött.
4. játék, ha valaki egyedül van. Egyszerűen párosítja a képet a szöveggel. Az értelmezés segít.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése