Lehet verset játékosan tanulni?
Persze. Sokan mondják, miért kell szegény gyerkőcöknek ennyi mindent megtanulni, meg hogy, miért éppen verseket?! Én meg azt mondom, tegyük inkább kívánatossá, játékossá, de legalábbis könnyebbé a verstanulást. Ennek több módja lehet, én most egyet mutatok be. Szóval, miért tanuljunk verseket?
No,
nem azért, hogy műveltebbnek, okosabbnak látassuk magunk, bár ez sem mellékes.
Hanem mert a versek segítik az emlékezet fejlesztését. Egy vers memorizálásával
fejlődik az emlékezetét. A fejlett memória lehetővé teszi, hogy fejlődjön és
elérjen valamit az életben. Az embernek sokféle memóriája van, néhány dologra
életre emlékezik, mások elfelejtik, de mindenesetre bizonyos információk a
fejben vannak tárolva, és annak használatához jó memóriára van szükség. A
versek javítják a beszédet, lehetővé teszik a szavak és kifejezések
memorizálását, majd a való életben való alkalmazását. Mivel ez irodalmi beszéd,
a beszéd szebbé és érdekesebbé válik, a szókincs gazdagodik, fejlődik a
beszédkészség, ezáltal könnyebbé válik a nyilvánosság előtti beszéd, amire egy életen
át szükség van.
Szóval
ne ódzkodjunk a verstanulástól, inkább próbálkozzunk többféleképpen. Lehet
ritmusra, énekelve, heves kézmozdulatokkal tükör előtt, vagy híres előadók hallgatásával
(ez most nagyon felkapott lett). Esetleg
az alábbi ötlet szerint.
Készítése: Egy rajzlapot hosszanti irányban három részre hajtunk. A külső oldal első és második oldala üres, a belső oldal első egyharmadán a verssor egy-két szava, a harmadik egyharmadon a verssor többi része van. Végül, a lap első harmadát, és a harmadik harmadát vízszintesen bevágjuk, hogy külön-külön is lapozható legyen. 1 ábra: KIVÜL 2. ábra: BELÜL
Ábrák: Én most a netről töltöttem le egy-két szerintem ide illő képet. "Mama, kosár, ordítottam, padlásra ..."
Ám
sokkal jobb, ha kézzel közösen, vagy még inkább a gyermek készít rajzot. Nem
baj, ha nem szép! A lényeg, hogy az adott verssorról milyen kép jut eszébe,
mert akkor felidézni is jobban tudja, hisz az ő gondolatvilágából származik. A
képeknek, a képek rajzolásának fontos szerepe van. A bevésés (régi tapasztalat,
bizonyított tény) annál jobb, minél több oldalról, minél többféleképpen
történik: „mondom, látom, csinálom”.
Használat: Először a verset párszor meg kell hallgatni vagy el kell olvasni, aztán képet készítünk hozzá. Szakszerűen összehajtjuk a már meglévő hajtások mentén. Úgy tesszük magunk elé, hogy a képek vannak felül. Ha kép segítségével megy a vers, megyünk tovább, ha nem, kinyitjuk az első ablakot, ha így sem megy, kinyitjuk a mellette levőt. És így tovább!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése