Verstanulás

Lehet verset játékosan tanulni?


Persze. Sokan mondják, miért kell szegény gyerkőcöknek ennyi mindent megtanulni, meg hogy, miért éppen verseket?! Én meg azt mondom, tegyük inkább kívánatossá, játékossá, de legalábbis könnyebbé a verstanulást. Ennek több módja lehet, én most egyet mutatok be. Szóval, miért tanuljunk verseket?

No, nem azért, hogy műveltebbnek, okosabbnak látassuk magunk, bár ez sem mellékes. Hanem mert a versek segítik az emlékezet fejlesztését. Egy vers memorizálásával fejlődik az emlékezetét. A fejlett memória lehetővé teszi, hogy fejlődjön és elérjen valamit az életben. Az embernek sokféle memóriája van, néhány dologra életre emlékezik, mások elfelejtik, de mindenesetre bizonyos információk a fejben vannak tárolva, és annak használatához jó memóriára van szükség. A versek javítják a beszédet, lehetővé teszik a szavak és kifejezések memorizálását, majd a való életben való alkalmazását. Mivel ez irodalmi beszéd, a beszéd szebbé és érdekesebbé válik, a szókincs gazdagodik, fejlődik a beszédkészség, ezáltal könnyebbé válik a nyilvánosság előtti beszéd, amire egy életen át szükség van.

Szóval ne ódzkodjunk a verstanulástól, inkább próbálkozzunk többféleképpen. Lehet ritmusra, énekelve, heves kézmozdulatokkal tükör előtt, vagy híres előadók hallgatásával (ez most nagyon felkapott lett).  Esetleg az alábbi ötlet szerint.

Készítése: Egy rajzlapot hosszanti irányban három részre hajtunk. A külső oldal első és második oldala üres, a belső oldal első egyharmadán a verssor egy-két szava, a harmadik egyharmadon a verssor többi része van. Végül, a lap első harmadát, és a harmadik harmadát vízszintesen bevágjuk, hogy külön-külön is lapozható legyen.  1 ábra: KIVÜL  2. ábra: BELÜL

Ábrák: Én most a netről töltöttem le egy-két szerintem ide illő képet. "Mama, kosár, ordítottam, padlásra ..."

Ám sokkal jobb, ha kézzel közösen, vagy még inkább a gyermek készít rajzot. Nem baj, ha nem szép! A lényeg, hogy az adott verssorról milyen kép jut eszébe, mert akkor felidézni is jobban tudja, hisz az ő gondolatvilágából származik. A képeknek, a képek rajzolásának fontos szerepe van. A bevésés (régi tapasztalat, bizonyított tény) annál jobb, minél több oldalról, minél többféleképpen történik: „mondom, látom, csinálom”

Használat: Először a verset párszor meg kell hallgatni vagy el kell olvasni, aztán képet készítünk hozzá. Szakszerűen összehajtjuk a már meglévő hajtások mentén.  Úgy tesszük magunk elé, hogy a képek vannak felül. Ha kép segítségével megy a vers, megyünk tovább, ha nem, kinyitjuk az első ablakot, ha így sem megy, kinyitjuk a mellette levőt. És így tovább! 


 


Megjegyzések