Történelmi játék

 Töri és évszámok.

Tudom, most nagy divat, az évszámok megtanulását megkérdőjelezni, hisz a neten, egy-két másodperc alatt bármi, bármilyen esemény kikereshető, én mégis fontosnak tartom egy pár, lényeges dátum ismeretét. Ezek az alappillérek segítenek a századok közti eligazodásban, melyeknek bizony (szerintem) a fejben kell lennie. 

Kikerestem (a NAT és a TK alapján) az általános iskolai évszámokat, majd ebből kiválasztottam a szerintem legfontosabb huszonkettőt (ezen lehet vitatkozni). 

évszám

esemény

nevek

helyszín

 

KRE. 73-71

RABSZOLGA-FELKELÉS

SPARTACUS, CRASSUS ÉS POMPEIUS

 

RÓMAI BIRODALOM, ITÁLIA

 

KRU. 476

RÓMAI BIRODALOM BUKÁSA,

KÖZÉPKOR KEZDETE

ROMULUS AUGUSTUS, AZ UTOLSÓ RÓMAI BIR. CSÁSZÁRA

EURÓPA

 

895-900

 

HONFOGLALÁS

ÁRPÁD                       

    7 TÖRZS, 7 VEZÉRE 

KÁRPÁT - MEDENCE

  

1000

 

ÁLLAMALAPÍTÁS, KORONÁZÁS

 

 

SZENT ISTVÁN,      (VAJK)

 

MAGYARORSZÁG, ESZTERGOM

 

1241- 42

 

TATÁRJÁRÁS

 4.BÉLA,

DZSINGISZ KÁN,

BATU KÁN

MUHI,

KLISSA VÁRA

(ma KLISSZA, Horvátország)

 

1456

 NÁNDORFEHÉRVÁRI GYŐZELEM

HUNYADI JÁNOS, KAPISZTRÁN JÁNOS, DUGOVICS TITUSZ  

NÁNDORFEHÉR-VÁR

(ma Belgrád, Szerbia)

 

1458-1490

 

HUNYAD MÁTYÁS URALKODÁSA

HUNYADI MÁTYÁS, SZILÁGYI ERZSÉBET, POGYERÁD KATALIN, BEATRIX,

CORVIN JÁNOS

 1492

 AMERIKA FELFEDEZÉSE

KOLUMBUSZ KRISTÓF,

(AMERIGO VESPUCCI) 


KÖZÉP-AMERIKA

 

1526

 

MOHÁCSI CSATAVESZTÉS

2.LAJOS KIRÁLY, TOMORI PÁL,

2. SZULEJMÁN


MOHÁCS

 

1640-164

 

ANGOL POLGÁRI FORRADALOM 

OLIVER CROMWELL,       

  1. KÁROLY


LONDON, ANGLIA

 

1703-1711

 

RÁKÓCZI SZABADSÁGHARC

RÁKÓCZI FERENC,

BERCSÉNYI MIKLÓS ESZE TAMÁS 

HEGYALJA, TISZAHÁT,

TARPA,

 

1789.07.14.

FRANCIA FORRADALOM, BASTILLE BEVÉTELE


16. LAJOS

FRANCIAORSZÁG

 

1804

NAPÓLEON CSÁSZÁRRÁ KORONÁZÁSA

NAPÓLEON, JOSEPHINE,         

  7. PIUS PÁPA, 

PÁRIZS,          NOTRE DAME

 1848.03.15.

 PESTI FORRADALOM

PETŐFI, VASVÁRI PÁL, IRINYI JÁNOS, VAJDA JÁNOS, JÓKAI MÓR,

PEST, BUDA,

1848.09.29.

PÁKOZDI CSATA

JELLASICS, MÓGA  JÁNOS

PÁKOZD, VELENCEI TÓ

1848.10.6.

ARADI VÉRTANUK KIVÉGZÉSE

13 TÁBORNOK,            GRÓF BATTHYÁNY LAJOS, KAZINCZY LAJOS, HAYNAO

ARAD, PEST,

1867

KIEGYEZÉS

DEÁK FERENC,

FERENC JÓZSEF

OSZTRÁK- MAGYAR MONARCHIA


1914-18


1.       VILÁGHÁBORÚ

FERENC FERDINÁND+

FERENC JÓZSEF,

2. VILMOS CSÁSZÁR,

2. MIKLÓS CÁR, HORTHY MIKLÓS, TISZA ISTVÁN, KÁROLYI MIHÁLY, WILSON (USA) CHURCHILL,

EURÓPAM, AMERIKA, GYARMATOK


1917.02. 23.


OROSZ FORRADALOM

2.       MIKLÓS,

           LENIN,

      KERENSZKIJ,


OROSZORSZÁG, PÉTERVÁR

1933

HITLERT KANCELLÁRÁ VÁLLASZTJÁK,

HITLER

NÉMETORSZÁG, REICHSTAG


1939.09.1.

2. VILÁGHÁBORU   KEZDETE, NÉMETORSZÁG MEGTÁMADJA LENGYELORSZÁGOT

HITLER, 

 HANS FRANK,

LENGYELORSZÁG NYUGATI RÉSZE


1945.05.8.


GYŐZELEM NAPJA

CHURCHILL, ROOSEVELT, SZTÁLIN


SZINTE AZ EGÉSZ VILÁG

Minden tanulásnak, bevésésnek az alapja, hogy sokszor, sokféleképpen találkozzon vele a tanuló, és hogy szívesen foglalkozzon vele. Ezeket tartottam szem előtt, amikor kitaláltam a „Töri-tali” játékomat. Gondolom a névből a „töri” részt nem kell megmagyarázni. A „tali” pedig a találkozásra, illetve megtalálásra utal. Mert mi is az, amit meg kell találni? Egy lapra 6 x 4 lapocskát szerkesztettem. Mindig négy-négy kis négyzet tartozik össze. Az egyiken az évszám, a másikon az esemény, a harmadikon az érintett személy, vagy személyek, végül az utolsón a helyszín, illetve helyszínek szerepelnek. 

Egy-egy ilyen 4-es pakkot 4 részre vágtam, amolyan puzzle szerűen, hogy ez is könnyítse az egymásra találást, illetve az összerakást. Mellesleg a színek is segítenek. 

Tartozik még a játékhoz 4 x 22, csak évszámot tartalmazó kis lapocska. Mindegyik egy színes kartonra van ragasztva (piros, kék, rózsaszín, sárga),

valamint egy tartó doboz. A dobozt nem én csináltam, valami áru jött benne, de nagyon megtetszett és inspirált a játék kitalálásánál. 

A játék menete: A felvágott, összerakásra szánt képecskék képpel lefelé kerülnek a játékosok elé. Minden játékos választ egy színt: piros, kék, rózsaszín, sárga. A játékosok felváltva vesznek egyet a lefordított lapok közül, és kirakják maguk elé, szöveggel felfelé. A cél az, hogy minél több 4-est, összeillő képet (évszám, esemény, személy, helyszín) találjanak és rakják ki.  Ha egy sikerült, vehet a saját színű évszámából egy olyat, ami a 4-es pakliban van, majd megkeresi ugyanezt az évszámot a lyukas táblán, és oda bedobja. Ha összejön a második 4-es pakli, akkor az elsőt visszarakja a közösbe, természetesen lefordítva és nem egymás mellé, ezzel esélyt adva más játékosnak s a gyűjtésre. Az évszám kártyák viszont őrzik (bár nem látszódnak) hogy ki hány 4-es paklit talált.

A játékot 2,3 vagy 4 játékos játszhatja. Az győz, akinek előbb elfogy a kis évszámos kártyája, és ezzel vége is a játéknak. Kinyitják a lyukas dobozt, az ott lévő évszámok mennyiségéből kiderül, ki lette a második, illetve a harmadik. 

Ha ezek után végig gondoljuk, egy játszma során, egy-egy évszámmal minimum négyszer találkozik a játékos, ezek után úgy gondolom, csak marad valami abban a fejecskében! És akkor most visszatérek a fenti kijelentésemre, miszerint: minden tanulásnak, bevésésnek az alapja, hogy sokszor, sokféleképpen találkozzon vele a tanuló, és hogy szívesen foglalkozzon vele. Szívesen, hisz játék, játszani pedig mindenki szeret. 



Megjegyzések