Tyúk, vagy a tojás?
Mi volt előbb? Ki ne hallotta volna ezt az egyszerű kérdést? És vajon ki tudja megválaszolni? Akármit mond, én a másikat választom. Ha azt mondja, hogy a tojás, akkor én azt kérdezem, de ki tojta, ha nincs tyúk. Ám ha azt válaszolja, hogy a tyúk, akkor én azt kérdezem, de miből lett a tyúk, illetve a kiscsibe, ha nincs tojás.
Nézzük
először röviden, mi az a paradoxon!
„Paradoxon alatt
azt értjük, amikor igaz vagy igaznak tűnő állításokból ellentmondásra vagy
a józan észnek ellentmondó dologra jutunk.
Egyes
paradoxonok valódi ellentmondást takarnak, ilyenkor a kiinduló állításaink
egyike nem lehet igaz, más paradoxonok viszont csak arra világítanak rá, hogy a
józan eszünk néha mást sugall, mint ami a valóság.”
Egy
két példa,
amik tényleg elhangzottak:
- Mindenki ír a falra, csak én nem! (Ha én nem, akkor nem mindenki)
- Ölni tudnék egy Béke Nobel-díjért! (Béke díj, gyilkosnak???)
- Amelyik bolond azt állítja magáról, hogy bolond, az nem is az. (Nikodén Vandától ered)
- Azt tanácsolom mindenkinek, hogy ne fogadja el senki tanácsát. (E. Murphhy-tól ered)
- Gondolkodom, tehát vagyok. (Descartes-től) (Vagyis, ha nem gondolkodok, nem vagyok?)
Nem
csak rövid állításokban, versekben találhatók. Sok filozófus, matematikus, pszichológus
írt és fejtett ki paradoxonokat.
Borbély
paradoxon:
A szituáció a következő: Tegyük fel, hogy a laktanya katonai borbélya a
szolgálati szabályzatnak megfelelően csak azokat a katonákat borotválja, akik
maguk nem borotválkoznak, de nem borotválhatja azokat, akik maguk
borotválkoznak. A kérdés az, hogy magát megborotválhatja-e a borbély? Tekintsük
először azt a lehetőséget, ha megborotválja magát. Ekkor olyan katonának számít,
aki maga borotválja magát, de ekkor a szolgálati szabályzat megtiltja, hogy
megborotválkozzon. Ellenkező esetben, ha nem borotválkozik, akkor a szolgálati
szabályzat értelmében, olyan katonának számít, akit borotválnia kell. Látható
tehát, hogy bármit is csinál, akár megborotválja magát, akár nem, vét a
szabályok ellen.
Geometriai
paradoxon,
mely nagyon látványos:
Adott
kettő teljesen egyforma, derékszögű háromszöget, amelynek alaphossza és
magassága 13, illetve 5. Mindegyiket négy
területre bontjuk:
- Zöld: 8 négyzet
- Sárga: 5 négyzet
- Kék: 7 négyzet
- Piros: 12 négyzet
Ez egy 12 + 5 + 7 + 8 = 32 területű háromszöget eredményez. Ha viszont a háromszög területét számoljuk ki, akkor az: 13 × 5/2 = 65/2 = 32,5 lesz. A képen jól látható, hogy az egyik esetben a színes lapok teljesen lefedik a nagy háromszöget, a másik esetben üres marad egy kis négyzet, pedig teljesen egyforma lapokkal terítettük be. A különbség az átlónál a maradék, a szétvágott kis háromszögek pontatlanságából adódik. Ha többet akarsz róla megtudni, keresd a neten!
Matek
paradoxon
(7.8. osztályban már tanulnak egyenletmegoldásokat.)
- a=b szorozzuk be mindkét oldalt a-val
- aa=ab vonjuk ki belőle b négyzetet
- aa-bb=ab-bb alakítsuk át szorzattá
- (a+b)(a-b)=b(a-b) osszuk el (a-b)-vel
- a+b=b mivel abból indultunk ki, hogy a= b, ezt behelyettesítjük
- b+b= b vagyis
- 2b=b mindkét oldalt osszuk b-vel
- 2=1 MI VAN ?????
Pirossal
jelöltem a necces lépést. Ha nem világos, írj, elmagyarázom.
A paradoxonhoz sorolnám az optikai csalódást (más néven vizuális illúziót), amiket olyan vizuálisan észlelt képek jellemeznek, amelyek eltérnek az objektív valóságtól. A kacsa-nyúl egy félreérthető kép, mert a tekintetétől függően, az ember felváltva láthatja hol az egyik vagy a másik állatot, de soha nem mindkettőt egyszerre.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése