Betűs játék kicsiknek

Zsombi harmadik "verses" könyve. 

Vers, betű, kép! Ha ezt a hármat látja, hallja a gyermek, ne adj ’isten valamilyen mozgással, cselekvéssel összeköthető, borítékolható a gyors, tartós bevésés, vagyis tanulás. Félreértés ne essék, ez nem olvasás tanulás!

Ezeknek a verseknek ne keresd a mondanivalóját, a világmegváltó szerepét, a szabályos versformáját! Egy szerepe van csupán, a könnyebb tanulás. Gondolj csak az „Ecc pecc kimehetsz …” az igyombingyom tál …” az „Antatnténusz, szórakaténus szóraka tiki taka …,” vagy az „ekete pekete cukota pé, ábel bábel dominé …”  mondókákra. Bár semmiről sem szól, könnyen megtanulható, és szívesen mondogatják a gyermekek.

A versnek –  vagyis a rímeknek és a ritmusnak – rendkívül fontos szerepe van a tanulásban és a bevésésben, különösen a gyermekek esetében. A rím és a ritmus többféle módon segítheti a tanulási folyamatot:

Memória:

  • Könnyebb megjegyezhetőség: A rímek és a ritmus segítenek abban, hogy az információkat könnyebben megjegyezzük, így az könnyebben rögzül a memóriában.
  • Szóbeli átadás: Az emberek évezredeken át rímekkel és ritmussal adtak át történeteket és tudást szóbeli úton. Ez a technika az emlékezést és a visszaidézést is megkönnyíti.

Figyelem és érdeklődés:

  • Érdekesebb tananyag: A gyermekek gyakran jobban élvezik azokat a tananyagokat, amelyek rímekkel és ritmussal vannak feldolgozva. Ez növeli a figyelmet és az érdeklődést, ami fontos az effektív tanuláshoz.
  • Motiváció: A rímek és ritmusok gyakran játékosabbá teszik a tanulási folyamatot, így a gyerekek motíváltabbak lehetnek a tanulásra.

Nyelvi készségek:

  • Hangfelismerés: A rímek segítik a gyermekeket a hangok felismerésében és megkülönböztetésében, ami az olvasás és írás elsajátításának alapja.
  • Szókincs bővítése: A rímelő szavak használata révén a gyermekek új szavakkal találkoznak és bővítik a szókincsüket.

Szociális és emocionális fejlődés:

  • Csoportos tanulás: A rímek és ritmusok használata gyakran közösségi tevékenységeket is magában foglal, például éneklést vagy verselést, ami elősegíti a szociális készségek fejlődését.
  • Önbizalom: Azok a gyerekek, akik sikeresen megjegyzik és visszamondják a rímeket és ritmusokat, növelhetik önbizalmukat és büszkék lehetnek a teljesítményükre.

És akkor lássuk a medvét!

Á, á, á, Árpi elment világgá.

D, d, d, Ez a dió Zsombié.

G, g, g, Gerle, gólya Gézáé.

Ö, ö, ő, Hol az öltönyöd Jenő?

Ilyen, és ehhez hasonló versikéket találsz a kis és nagy nyomtatott, valamint a kis írott betűk mellett a hozzátartozó képekkel. 










Megjegyzések