Nagyik és unokák

Rég és jelen.


Bizony nagy különbség! Nem akarom minősíteni, nem jobb, vagy rosszabb, de más, az biztos. Mivel generációk már nem élnek együtt, az esti tollfosztás, kukoricakobozás, sőt, a közös beszélgetős vacsorák is kimentek a divatból, nem sok alkalom adódik, hogy az „Öregek” a régmúltról meséljenek. 

Gondoltam, gondolatébresztőnek csinálok egy játékot, hátha ez beindít valamit. Nem könnyű a feladat, mert nem könnyű a területet kiválasztani. Amikor azzal szembesültem, hogy az egyik unokám nem tudta, mi az az EKE, akkor csináltam egy régi eszközös játékot http://www.modernnagyi.hu/2024/07/eszkozido-odusszeia_28.html.

Korábban pedig régi foglalkozásokról http://www.modernnagyi.hu/2022/07/regi-foglalkozasok.html egyet, mert azt hitték, hogy BODNÁR és BOGNÁR ugyanaz.

Most hát inkább a szokásokról fogok írni, illetve azt játékba önteni. Milyen területek jöhetnek szóba? Hogy milyen most, azt mindenki tudja. Ezért inkább a múltra, nagyanyáink korára térek ki, röviden, aztán mindenki hozzáteheti a saját tapasztalatát.

A játék részei: a társasjátékban van egy játszófelület, két csomag kártya, az egyiken állítások vannak, a másikon kérdések, és persze bábok és dobókocka.

A játék lényege, hogy régi szokásokról beszélgessenek a játékosok  képek, az állítások és a kérdések segítségével. A beszélgetés során, óhatatlanul összehasonlítjuk a mai helyzettel, tapasztalattal.  

OLVASÓKÁRTYA 16 db

  • Mikulás: Régen kevesebb és kisebb ajándékok voltak. Egy alma, pár mogyoró, egy csoki, esetleg még cukorka, vagy nyalóka. Mindez az ablakba kitett, kipucolt cipőnkbe, vagy csizmánkba került.
  • Karácsony: Műfenyőfa nem volt. A karácsonyfán igazi gyertyák voltak, házilag készített dpapírdíszek és kekszek, esetleg szaloncukor. A fa alatt mindenkinek csak egy ajándék volt, ami sokszor házilag készített volt. Ajándékbontás előtt énekeltünk, gépizene nem volt.
  • Udvari játékok: Sokszor játék nélkül, de az utca összes gyerekével játszottunk. Háborúztunk, fogócskáztunk, bújócskáztunk, „színházat” játszottunk. Ha volt labda, azzal is csapatjáték ment.
  • Gyerekek délutánjai: A legtöbb gyerek iskola után megcsinálta a házi feladatot, segített otthon ha kellett, aztán irány az utca. Fáramászás, gyümölcsszedés, hógolyózás, szánkózás, rohangálás, foci. Rosszidőben a lányok horgoltak, varrtak, babáztak. 
  • Vásárlás: Régen már az ötéveseket is elküldték a boltba, 1-1 dologért. A nagyobbakra teljes bevásárlást bíztak. Árúházak nem voltak, úgy hogy hol itt, hol ott sorba kellett állni, és boltostól kérni, amit anyukánk felírt.  
  • Gyümölcsfogyasztás: Mi déligyümölcsöt szinte nem is láttunk. Gyümölcsöt akkor ettünk, amikor érett. Ha viszont érett pl. a cseresznye a faluban valakinél, akkor az összes gyerek azon csüngött, és nyakig ettük magunkat vele.
  • Technikai eszközök: Rádió volt meg TV, persze nem színes.  Telefon? Számítógép? Laptop? Mobiltelefon? Mesterséges intelligencia? Szerintetek?
  • Házimunka: Régen minden gyereknek otthon segíteni kellett. A bevásárlás, a kisállatok etetése, udvar söprögetése tipikusan gyermekmunka volt. De segíteni kellett a kertben, a főzésnél, vagy a nagymosásnál és nagytakarításnál is.
  • Játékok: A legtöbb gyereknek volt 1 labdája, 1 babája esetleg 1 macija. Jobb esetben valamilyen társasjátéka. Malmot magunk csináltunk, vagy a homokba rajzoltuk és kaviccsal, vagy rajzlapra írtuk és bab, illetve kukorica volt a bábú. Sok, sajátgyártmányú játékunk volt.
  • Írás: Én elsős koromban még mártogatós tollal tanultam írni. Töltött tollam, majd golyóstollam csak felsős koromban lett. Ceruza, színes az volt, de a filctollat nem ismertem. Írógépről is csak hallomásban tudtam.
  • Közlekedés: A falunkban kettő személyautó volt, egy az orvosnak, egy a taxisnak. Volt busz és vonat, és még jártak lovaskocsik, illetve lovasszánok. Viszont rengeteget gyalogoltunk. A gyerekek iskolába sokszor 5-10 km tettek meg naponta.  Kerékpárja csak a kiváltságosoknak volt.
  • Iskola: Más volt a berendezés: padok, kályha, számológép (nem gép, golyókat kellett rajta húzogatni) https://blog.skanzen.hu/2020/09/04/mutargysorozat-taneszkozok-regi-iskolai-eszkozok/  3 lábon álló fekete tábla, és vaskályha.
  • Ismeretszerzés: A könyvhöz nem lehetett olyan könnyen hozzájutni, drága volt. Könyvtárak kicsik voltak, és csak pár órát voltak nyitva általában (nagy városokban nyilván nem). Maradt a tanár szava és a rádió.  
  • Kapcsolat barátokkal, rokonokkal: Ha távolabbiról van szó. akkor a nehéz közlekedés miatt ritkán találkoztak. Telefon alig volt, és nem mindenkinek. Viszont gyakori volt a levélváltás, és ünnepekre a képeslap küldése.
  • Tanszerek: Az iskolásoknak volt egy táskájuk, amiben 1-2 könyv és 1-2 füzet volt. A kis fatolltartó, általában 1 tollat, 1 ceruzát és egy radírt rejtett.
  • Öltözködés: Nem divat szerint öltözködtünk, hanem szükség szerint. A kicsik általában megörökölték a nagyobb testvér ruháját. Gyakori volt a toldás, foltozás. A ruhák, cipők nem voltak vízállóak, úgyhogy egy-egy szánkózás után vizesen mentünk haza.

KÉRDÉSEK 16 db

  • Mikulás: Mi került régen a kiscsizmába?
  • Karácsony: Mivel díszítették régen a fenyőfát?
  • Udvari játékok: Ha nem volt régen kintijáték, mit csinálhattak a gyerekek?
  • Gyerekek délutánjai: A tanulásé, a játéké vagy a munkáé volt a főszerep?
  • Vásárlás: Elmehettek régen a kisgyerekek egyedül a boltba?
  • Gyümölcsfogyasztás: Vajon melyik gyümölcsből ettek legtöbbet régen a gyerekek? Miért?
  • Technikai eszközök: Mit értetek régen számológép alatt?
  • Házimunka: Tudod mi az a „SZIDOLOZÁS”?
  • Játékok: Te milyen játékot tudnál magadnak csinálni?
  • Írás: Tudod mi az a „PACA”?
  • Közlekedés: Milyen járművön ülhettek legtöbbet régen a gyerekek?
  • Iskola: Mivel fűtöttek az iskolában?
  • Ismeretszerzés: Mikor küldtek képeslapot az emberek egymásnak?
  • Kapcsolat barátokkal, rokonokkal: Milyen célt szolgált a képeslap?
  • Tanszerek: Szerinted, mi volt régen egy elsős iskolatáskájában?
  • Öltözködés: Tudod, mi az a „MACKÓNADRÁG” ?   Vagy mi az, amit hóban a fűzős cipőnk tetejére húztuk, gumiból volt, oldalt patentos?

ÁLLÍTÁSOK

A fentiekben, a 16 képhez, 16 magyarázat van, mondhatni, állítások, amelyekkel szókártya formájában találkoznak a játékosok, így is szerepel a játékban: SZÓKÁRTYA.

Itt viszont, ÁLLÍTÁSOK szóval egy feladatot kapnak. Ha játékmezőn körben haladva egy Á-ra lépnek, egy állítást kell mondani. 

Játékszabály:

  • A játékosok szétosztjuk igazságosan a kártyalapokat, mind a 32-őt (16 kérdés és 16 olvasókártya). Ha nem jön ki pontosan, akkor a fiatalabbak kapjanak kevesebbet.
  • A játékosok felváltva dobnak és haladnak előre. Mindenki annyit lép, amennyit a kocka mutat.
  • Ha „Á”-ra lép, a hozzáeső legközelebbi képről egy állítást, egy mondatot kell mondania.
  • Ha „K”-ra lép, akkor  kártyacsomagból ki kell vennie egyet, ami lehet kérdés és lehet állítás. Mindig hangosan fel kell olvasni. A kérdésre  játékos értelemszerűen válaszoljon, a szövegről lehet beszélgetni, mindenki hozzászólhat.
  • Az győz, akinek előbb elfogynak a kártyái. Persze senki sem vesztes, hisz biztosan tanul belőle valamit.



 

 

 

Megjegyzések