Rég és jelen.
Bizony nagy különbség! Nem akarom minősíteni, nem jobb, vagy rosszabb, de más, az biztos. Mivel generációk már nem élnek együtt, az esti tollfosztás, kukoricakobozás, sőt, a közös beszélgetős vacsorák is kimentek a divatból, nem sok alkalom adódik, hogy az „Öregek” a régmúltról meséljenek.
Gondoltam,
gondolatébresztőnek csinálok egy játékot, hátha ez beindít valamit. Nem könnyű
a feladat, mert nem könnyű a területet kiválasztani. Amikor azzal szembesültem,
hogy az egyik unokám nem tudta, mi az az EKE, akkor csináltam egy régi eszközös
játékot http://www.modernnagyi.hu/2024/07/eszkozido-odusszeia_28.html.
Korábban
pedig régi foglalkozásokról http://www.modernnagyi.hu/2022/07/regi-foglalkozasok.html egyet, mert azt
hitték, hogy BODNÁR és BOGNÁR ugyanaz.
Most
hát inkább a szokásokról fogok írni, illetve azt játékba önteni. Milyen
területek jöhetnek szóba? Hogy milyen most, azt mindenki tudja. Ezért inkább a múltra,
nagyanyáink korára térek ki, röviden, aztán mindenki hozzáteheti a saját
tapasztalatát.
A
játék részei:
a társasjátékban van egy játszófelület, két csomag kártya, az
egyiken állítások vannak, a másikon kérdések, és persze bábok és dobókocka.
A
játék lényege,
hogy régi szokásokról beszélgessenek a játékosok képek, az állítások és a kérdések segítségével.
A beszélgetés során, óhatatlanul összehasonlítjuk a mai helyzettel,
tapasztalattal.
OLVASÓKÁRTYA
16
db
- Mikulás: Régen kevesebb és
kisebb ajándékok voltak. Egy alma, pár mogyoró, egy csoki, esetleg még cukorka,
vagy nyalóka. Mindez az ablakba kitett, kipucolt cipőnkbe, vagy csizmánkba
került.
- Karácsony: Műfenyőfa nem
volt. A karácsonyfán igazi gyertyák voltak, házilag készített dpapírdíszek és
kekszek, esetleg szaloncukor. A fa alatt mindenkinek csak egy ajándék volt, ami
sokszor házilag készített volt. Ajándékbontás előtt énekeltünk, gépizene nem
volt.
- Udvari
játékok:
Sokszor játék nélkül, de az utca összes gyerekével játszottunk. Háborúztunk, fogócskáztunk,
bújócskáztunk, „színházat” játszottunk. Ha volt labda, azzal is csapatjáték
ment.
- Gyerekek
délutánjai:
A legtöbb gyerek iskola után megcsinálta a házi feladatot, segített otthon ha
kellett, aztán irány az utca. Fáramászás, gyümölcsszedés, hógolyózás, szánkózás,
rohangálás, foci. Rosszidőben a lányok horgoltak, varrtak, babáztak.
- Vásárlás: Régen már az
ötéveseket is elküldték a boltba, 1-1 dologért. A nagyobbakra teljes
bevásárlást bíztak. Árúházak nem voltak, úgy hogy hol itt, hol ott sorba
kellett állni, és boltostól kérni, amit anyukánk felírt.
- Gyümölcsfogyasztás: Mi
déligyümölcsöt szinte nem is láttunk. Gyümölcsöt akkor ettünk, amikor érett. Ha
viszont érett pl. a cseresznye a faluban valakinél, akkor az összes gyerek azon
csüngött, és nyakig ettük magunkat vele.
- Technikai
eszközök:
Rádió volt meg TV, persze nem színes. Telefon?
Számítógép? Laptop? Mobiltelefon? Mesterséges intelligencia? Szerintetek?
- Házimunka: Régen minden
gyereknek otthon segíteni kellett. A bevásárlás, a kisállatok etetése, udvar
söprögetése tipikusan gyermekmunka volt. De segíteni kellett a kertben, a főzésnél,
vagy a nagymosásnál és nagytakarításnál is.
- Játékok: A legtöbb gyereknek
volt 1 labdája, 1 babája esetleg 1 macija. Jobb esetben valamilyen
társasjátéka. Malmot magunk csináltunk, vagy a homokba rajzoltuk és kaviccsal,
vagy rajzlapra írtuk és bab, illetve kukorica volt a bábú. Sok, sajátgyártmányú
játékunk volt.
- Írás: Én elsős koromban
még mártogatós tollal tanultam írni. Töltött tollam, majd golyóstollam csak
felsős koromban lett. Ceruza, színes az volt, de a filctollat nem ismertem. Írógépről
is csak hallomásban tudtam.
- Közlekedés: A falunkban kettő
személyautó volt, egy az orvosnak, egy a taxisnak. Volt busz és vonat, és még
jártak lovaskocsik, illetve lovasszánok. Viszont rengeteget gyalogoltunk. A
gyerekek iskolába sokszor 5-10 km tettek meg naponta. Kerékpárja csak a kiváltságosoknak volt.
- Iskola: Más volt a
berendezés: padok, kályha, számológép (nem gép, golyókat kellett rajta
húzogatni) https://blog.skanzen.hu/2020/09/04/mutargysorozat-taneszkozok-regi-iskolai-eszkozok/ 3 lábon álló fekete tábla, és vaskályha.
- Ismeretszerzés: A könyvhöz nem
lehetett olyan könnyen hozzájutni, drága volt. Könyvtárak kicsik voltak, és
csak pár órát voltak nyitva általában (nagy városokban nyilván nem). Maradt a
tanár szava és a rádió.
- Kapcsolat
barátokkal, rokonokkal: Ha távolabbiról van szó. akkor a nehéz közlekedés
miatt ritkán találkoztak. Telefon alig volt, és nem mindenkinek. Viszont
gyakori volt a levélváltás, és ünnepekre a képeslap küldése.
- Tanszerek: Az iskolásoknak
volt egy táskájuk, amiben 1-2 könyv és 1-2 füzet volt. A kis fatolltartó,
általában 1 tollat, 1 ceruzát és egy radírt rejtett.
- Öltözködés: Nem divat szerint
öltözködtünk, hanem szükség szerint. A kicsik általában megörökölték a nagyobb
testvér ruháját. Gyakori volt a toldás, foltozás. A ruhák, cipők nem voltak
vízállóak, úgyhogy egy-egy szánkózás után vizesen mentünk haza.
KÉRDÉSEK
16
db
- Mikulás: Mi került régen a
kiscsizmába?
- Karácsony: Mivel díszítették
régen a fenyőfát?
- Udvari
játékok:
Ha nem volt régen kintijáték, mit csinálhattak a gyerekek?
- Gyerekek
délutánjai:
A tanulásé, a játéké vagy a munkáé volt a főszerep?
- Vásárlás: Elmehettek régen
a kisgyerekek egyedül a boltba?
- Gyümölcsfogyasztás: Vajon melyik
gyümölcsből ettek legtöbbet régen a gyerekek? Miért?
- Technikai
eszközök:
Mit értetek régen számológép alatt?
- Házimunka: Tudod mi az a
„SZIDOLOZÁS”?
- Játékok: Te milyen
játékot tudnál magadnak csinálni?
- Írás: Tudod mi az a „PACA”?
- Közlekedés: Milyen járművön
ülhettek legtöbbet régen a gyerekek?
- Iskola: Mivel fűtöttek az
iskolában?
- Ismeretszerzés: Mikor küldtek
képeslapot az emberek egymásnak?
- Kapcsolat
barátokkal, rokonokkal: Milyen célt szolgált a képeslap?
- Tanszerek: Szerinted, mi
volt régen egy elsős iskolatáskájában?
- Öltözködés: Tudod, mi az a
„MACKÓNADRÁG” ? Vagy mi az, amit hóban
a fűzős cipőnk tetejére húztuk, gumiból volt, oldalt patentos?
ÁLLÍTÁSOK
A fentiekben,
a 16 képhez, 16 magyarázat van, mondhatni, állítások, amelyekkel szókártya
formájában találkoznak a játékosok, így is szerepel a játékban: SZÓKÁRTYA.
Itt viszont, ÁLLÍTÁSOK szóval egy feladatot kapnak. Ha játékmezőn körben haladva egy Á-ra lépnek, egy állítást kell mondani.
Játékszabály:
- A játékosok szétosztjuk igazságosan a kártyalapokat, mind a 32-őt (16 kérdés és 16 olvasókártya). Ha nem jön ki pontosan, akkor a fiatalabbak kapjanak kevesebbet.
- A játékosok felváltva dobnak és haladnak előre. Mindenki annyit lép, amennyit a kocka mutat.
- Ha „Á”-ra lép, a hozzáeső legközelebbi képről egy állítást, egy mondatot kell mondania.
- Ha „K”-ra lép, akkor kártyacsomagból ki kell vennie egyet, ami lehet kérdés és lehet állítás. Mindig hangosan fel kell olvasni. A kérdésre játékos értelemszerűen válaszoljon, a szövegről lehet beszélgetni, mindenki hozzászólhat.
- Az győz, akinek előbb elfogynak a kártyái. Persze senki sem vesztes, hisz biztosan tanul belőle valamit.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése