Tanulás tanulása

     Rengeteg tudós, rengeteg pedagógus, elképesztően sokféle megközelítésben, csoportosításban elemzi a képesség kérdését. Van, aki az intelligencia és a képesség közé egyenlőségi jelet tesz, van, aki a tehetséget és a kreativitást tarja azonosnak. De bárhogy is csoportosítják, bárhogy is magyarázzák, egyben közös az álláspont: valami közös van a „KÉPESSÉG, TEHETSÉG, INTELLIGENCIA” lényegében, valamint, hogy mindegyik fejleszthető, sőt fejlesztése nagyon fontos.

 A sokféle megközelítésből, tapasztalataim alapján, leegyszerűsítve, bátorkodom a következő csoportosítást ajánlani:



  • Szókincs, verbális és nyelvi képesség,

  • Logikai-matematikai, számolási képesség,

  • Problémaérzékenység problémamegoldó képesség, gondolkodás,

  • Zenei képesség,

  • Testi képesség.

Akkor tehát, amikor a tanulás tanulásáról beszélek, nem csak az ismeretek elsajátításához akarok segítséget nyújtani, hanem a képességek fejlesztéséhez is. Hadd emlékeztessek a régi bölcsességre, miszerint az éhezőnek nem halat, hanem hálót kell adni. Ez a mi esetünkben annyit jelent, hogy a gyermeket képessé kell tennünk arra, hogy a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban önállóan el tudjon sajátítani ismereteket, illetve azokat összerakva, rendszerezve, új összefüggések létrehozására legyen képes. A tanulás tanulásával és a képességek fejlesztéssel kapcsolatos javaslataimat egyrészt nagy koponyájú pedagógusok, másrészt saját tapasztalataim alapján teszem.


Miért jó megtanulni tanulni? Azért, mert a tanulni tudás talán a legfontosabb készség manapság. Ahhoz, hogy ki-ki előre jusson, számtalan iskolát kell kijárnia, rengeteg továbbképzésen kell részt vennie. Ezért nem árt hatékonynak lenni! Nem érdemes a rossz technikák miatt órákat pazarolni, amikor úgyis mindenkinek rengeteg a dolga! És miért valljon bárki is kudarcot, amikor legtöbbször némi átgondolással jelentősen lehet javítani az eredményeken?


Mit jelent az, hogy tanulásmódszertan? A módszertan azt mondja meg, hogy hogyan kell egy folyamatot jól végezni. A tanulásmódszertan a tanulás receptkönyve: iránymutatást nyújt arra vonatkozóan, hogy mit hogyan érdemes csinálni, ha az ember profi szinten szeretné űzni a tanulás mesterségét. A profit az különbözteti meg az amatőrtől, hogy időnként felteszi magának azt a kérdést, hogy "Hogyan lehetnék jobb?". És foglalkozik is a témával. Tudja, hogy mire képes és mire nem, ismeri az erősségeit. Tisztában van számtalan tanulási technikával, és ezeket alkalmazza (ha kell, módosítja) is. Összegezve: profi tanuló az, aki akarja és képes is arra, hogy folyamatosan csiszolja a módszereit.


És mit jelent a tanulásfejlesztés? A tanulásfejlesztés nem csupán azt jelenti, hogy kapsz egy receptkönyvet. Azt jelenti, hogy megtanulod kidolgozni és alkalmazni a saját receptjeidet is.

Cimkék: