Képességfejlesztés, mérés 5-6 éveseknek

Most, az „Iskolára készülve” sorozatomban, a DIFER mérésről írok röviden. Bizonyára sokan tudják, hogy az óvodákban tudatosan fejlesztik a különböző képességeket, és vagy még ott, vagy az első osztály elején felmérik azt. Egyrészt azért, hogy tudják ki hol tart, másrészt azért, hogy tudják, kit miben kell fejleszteni. Nem azért írok most erről röviden, hogy mindenki neki álljon fejlesztgetni és főleg nem azért, hogy mérjenek, ne adjisten következtetéseket vonjanak le, csak a tájékoztatás kedvéért.

Úgy gondolom, jó, ha a szülő, a nagyszülő tudja, mi történik az óvodában, illetve az iskolában. És jó ha tudjuk, hogy ha gyurmázunk, ha sütünk (tésztából formázás), ha színezünk, ha képet szétvágunk és összerakunk stb. a gyermekekkel, milyen sokat segítünk az iskolai helytállásban.

Fontos tudni, hogy nem a gyermek teljesítményét mérik, hanem a készség-, képesség szintjüket. Ugyanakkor, egy rosszul kitöltött feladatlap, nem feltétlen valamely képesség vagy készség hiányát jelenti. Ennek megítéléséhez szakember kell.

A DIFER hét elemi alapkészség fejlesztését segíti, illetve méri. Mindegyikük a személyiségfejlődés, az iskolai tanulás szempontjából nagy jelentőségű előfeltételnek tekinthető. Ezek a következők:

  1. Az íráskészség elsajátításának előfeltétele az írásmozgás-koordináció.
  2. Az olvasás- és írástanulás megkezdéséhez elengedhetetlen a beszédhanghallás.
  3. A nyelvileg közölt információk vételének egyik meghatározó tényezője a relációszókincs fejlettsége.
  4. A matematikatanulásé az elemi számolási készség fejlettsége.
  5. A tudásszerzés, a tanulás, gondolkodás feltétele többek között a tapasztalati következtetésnek és
  6. a tapasztalati összefüggés megértésének a fejlettsége.
  7. Az eredményes iskolai beilleszkedés, tanulás további döntő kritériuma a társas kapcsolatok kezelésének fejlettsége (kortársakkal, felnőttekkel), az ún. szocialitás.

Az alapkészségek nagyon jó, stabil megalapozása elengedhetetlenül fontos, annak hiányában ugyanis rengeteg iskolai, tanulási kudarc érheti a gyermeket, ami jövőjére, életesélyeire is kihat. Tehát a DIFER néhány kulcsfontosságú készség fejlettségi szintjét méri, és különböző szinteket határoz meg.

A szintek a következőek:

Előkészítő szint (egyéni fejlesztést igénylő gyermekeknek)

  • Ujjtorna mutatható énekekkel, mondókákkal ( pl. Hüvelykujjam c. könyv)
  • Kéz- és ujjtorna utánzó mozdulatokkal: esik az eső: laza ujjmozgatás lefelé fordított tenyérrel.
  • Zongorázás az asztalon.
  • Szaladgálnak a kismanók – mozgatjuk az ujjainkat, beszaladnak a házba – bezárjuk az öklünket.
  • Cicakaparászás az asztalon.
  • Sétálunk a mutató – és középső ujjunkkal az asztalon.
  • Szemüveget készítünk a mutató – és hüvelykujjunkkal.
  • Süt a nap: kezek szétterjesztett ujjakkal a magasba, tenyér kifelé.
  • Laza csuklóval integetés.
  • Ökölben tartott kezek csuklóból csavarása.
  • Két könyökkel az asztalon támaszkodunk, kezek ökölbe, majd nyitás, ujjak terpeszbe, zárva ne szakadjon el a lánc: mk. kéz mutató -, és hüvelykujja csippentő helyzetben összekapcsolódik, majd széthúzzuk.
  • Ceruza sodrása 2 tenyér között.
  • Kukorica morzsolása. Borsó, bab fejtése.
  • Műanyag palack kupakjának le-feltekerése, stb.

Kezdő szint (közepes képességű gyermekeknek)

  • Papír, alufólia, textil gombóccá gyűrése.
  • Flakonból vizet csöpögtetve formákat rajzolunk.
  • Huzal gyűrögetése, egyengetése, alapformák kialakítása.
  • Gyurmázás (linzertészta). Melengetés, gömbölyítés, lapítás, sodrás.
  • „Palacsinta” készítése, feltekerése.
  • Palacsinta formába ujjlenyomatok készítése.
  • Palacsinta formába apró tárnyak lenyomatainak elkészítése.
  • Palacsinta formába termények benyomkodása, képalakítás.
  • Körformák kiszúrása (sütialap) azok díszítése csokidarával stb. azokban hempergetés ill. „sószóró” háromujjas pergetés.
  • Hurkapálca tördelése különböző méretben.
  • Nyírás ollóval: vékonyabb-vastagabb papír, pamutszál, textil.
  • Feldarabolt képeslapból puzzle kirakása.
  • Fonal felcsévélése kartoncsőre.
  • Gyöngyök válogatása, felfűzése.
  • Zokni ki-befordítása.
  • Öltözködős gyakorlatok.

Haladó szint (közepes képességű gyermekeknek)

  • Flakonból víz öntözése jelölt sávon belülre.
  • Mozaikolás nagy elemektől az egészen apróig.
  • Mozaikolás ragasztással.
  • Termények ragasztása.
  • Elemlámpa fényének vezetése földre rajzolt vonalakon.
  • Érzékelő zacskóban tárgyak felismerése tapintással.
  • Papírtépés, sodrás 3 ujjal.
  • Átrajzolás zsírpapíron.
  • Kirakások pálcikával, koronggal, gombbal, terménnyel, mágnessel stb. saját elképzelései alapján.
  • Formák nyírása különböző vastagságú anyagokból.
  • Kislabda, pinponglabda, üveggolyó, gyöngy vezetése ujjbeggyel forma körül, sávban.
  • Feldarabolt képeslapból puzzle kirakása.

Befejező szint (jó képességű gyermekeknek)

  • Forma kirakása lyukas táblán.
  • Kartonpapír varrása.
  • Felületek megkülönböztetése és párosítása bekötött szemmel.
  • Feldarabolt képeslapból puzzle kirakása.
  • Fűzőlapok, cipőfűzés, csomó és masnikötés gyakorlása.

Optimum szint (a legjobb készségszinteket elérő gyermekek)

A fentieken kívül: képek pótlása, párosítása, kiegészítése. Adott vonalon vagy vonalak közt haladás, vonalvezetés. Beszédhangok, különbözőség felismerése (Pont-bont, meggy, megy stb.). Sorba-rendezés, soralkotás. Összehasonlítások.

Íme egy-két példa:

 

Cimkék: