Irányok, fejlesztő játék kicsiknek

A tájékozódás fontosságáról sok szakember, sokféleképpen ír, és rengeteg tanulmány olvasható. A bőséges lehetőségből Dudáné Driszkó Adrienn: A tájékozódás fontossága című írást választottam, és adom közre annak rövidített változatát. Szokásomhoz híven, készítettem egy játékot is hozzá, mellyel az előre, hátra, jobbra, balra fel irányok játszhatók, gyakorolhatók.

 A játékhoz mindössze három tojástartó és 10 db Kinder tojás doboza kell. Kettő tojástartó alját összeerősítettem, a harmadiknak a csúcsos részeit a középső sorra ragasztottam. Kifestettem úgy, hogy a két széle különböző színű legyen, és egy-egy ilyen színű pöttyöt festettem a Kinder tojás dobozok tetejére. Egy üres dobókocka egy-egy oldalára E (előre), H (hátra), F (fel), J (jobbra), B (balra) került a hatodik oldalra pedig egy csillag, ami mindenre jó.

 

Játékszabály:

  • Két játékos játszhatja.
  • A kék tojások felsorakoznak a kék mezőben, a pirosak a piros mezőben.
  • A játékosok felváltva dobnak és a betűnek (E, H, J, B, F, *) megfelelően cselekszenek.
  • Ha pl, E, akkor előre lép, ha J, akkor ha tud, jobbra lép, ha nem tud, marad a helyén.
  • Ha előre, vagy bármerre lépne, de ott az ellenfél van, akkor azt leszedheti.
  • Ha csillagot dob, akkor bármit megtehet, bármerre léphet, ami neki előnyös.
  • Az győz, aki előbb átér a túloldalra, illetve akinek több bábuja marad.

Részlet: Az iskolai kudarcokhoz vezető tanulási nehézségeket egyre nagyobb biztonsággal ismerik fel a pedagógusok. A tapasztalatok szerint az iskolai tanulást nehezítő problémák korai jelei már óvodáskorban megmutatkoznak. Ezért nagyon fontos a korai felismerés. A tanulási zavar gyakori tünete a bizonytalan testséma. Honnan ismerheti fel, hogy gyermekének nincs megfelelő képe saját testéről? Figyelje meg, hogy hogyan tud tájékozódni a testén! Tudja-e a bal lábát keresztezni a jobb fölött? Az ilyen problémával küzdő gyermekek nem tudják, milyen a karkulcsolás, nem tudják hátukat homorítani, domborítani. Az olvasási problémák hátterében gyakran a téri tájékozódás zavara áll. A téri tájékozódásban pedig a saját test a kiindulópont, a gyermek saját térbeli helyzetének tudatosítása teszi lehetővé a fent-lent, jobb-bal irányok megkülönböztetését. Amennyiben ebben zavar keletkezik, nemcsak az olvasásban, írásban jelentkezhetnek problémák, hanem a számolási műveletek elsajátítása is nehézségbe ütközhet. Hiszen a gyerek számolás közben irányt téveszthet, s így a végeredmény már nem lesz helyes. A testséma fejlesztésének első lépése az önmegfigyelés. Ezeket a gyakorlatokat már egész korán el lehet kezdeni. Sok játékot játszhatnak a tükör előtt: pl. "Milyen vagyok?", majd a család többi tagját is vegyék szemügyre. Az önmegfigyelés után következzék a testrészekhez kapcsolódó funkciók tudatosítása. Ha már biztosan felismeri minden egyes testrészét, akkor gyakorolják különféle testhelyzetekben (hanyatt fekve, hason fekve, ülve), végül csukott szemmel is. A koordinált mozgás, valamint az egyensúly fenntartása szorosan kapcsolódik a testséma kialakításához. Téri tájékozódás fejlesztése: A biztosan kialakult testtudat a téri tájékozódás alapja. A téri tájékozódásban ugyanis a saját test a kiindulópont, gyermekének saját térbeli helyzetének tudatosítása teszi lehetővé a bal és jobb irányok megkülönböztetését. Nevezzék el a bal és jobb kezüket. Mégpedig úgy, hogy végezzenek néhány guggolást a szobában - ettől felerősödik a szívverés, s megérezheti gyermeke, hol is dobog a szíve. Így tehát a bal kéz a szív keze. Majd játsszák el a bemutatkozást, fogjanak kezet - így lesz a jobb kéz a bemutatkozós kéz. Nevezzék meg, milyen tárgyak vannak gyermeke bal oldalán, jobb oldalán. Fontos, hogy a síkban is jól tájékozódjon gyermeke. A síkbeli tájékozódást kiválóan lehet gyakorolni a "Merre mutat," nevű játékkal. Ennél a gyakorlatnál is be kell tartani azt a fontos szempontot, hogy az egyszerűbbtől haladjanak a bonyolultabb: először a fel-le irányt gyakorolják. Ha gyermeke sikeresen meg tudja különböztetni ezeket, rátérhetnek a jobb - bal, majd a jobb felső, bal felső, jobb alsó, bal alsó differenciálására. Bővebben: www.fejlesztok.hu oldalon.

Cimkék: