Tanulási módszer: Képre-kép

Két fontos elemét szeretném kiemelni a sikeres tanulásnak. Az egyik, hogy a legtöbb kisgyermek – de sokszor még a felnőttek is – jobban megjegyzik a dolgokat, ha kép formájában is látja, és főleg ha színes, a másik pedig, hogy tudjon lényeget kiemelni.

A Képre-kép módszer ehhez nyúlt segítséget, elsősorban kisiskolásoknak. Az eszköz, amit készíthetünk hozzá, egyszerű.

 

Egy egész lap és egy csíkokra felvágott lap kell készítéséhez. Ha egy papírcsíkot három részre hajtunk, akkor öt jellemzőt tudunk megjeleníteni.

Pl: (alsó tagozaton) az állatok témában, 4 csíkot vágunk, amire a halak, madarak, bogarak és emlősök kerülnek. Mindegyiknél a kül- takarót, a szaporodást, a végtagokat, a táplálkozást és a lakóhelyet tartjuk a fontosak, a megtanulandó szempontnak. Ez az 5 dolog, épp ráfér az 5 lapocskára.

Én most csak a bemutatás kedvéért csináltam egy-két mintát, de igazából akkor működik jól, ha a tanulás folyamán, a tananyag feldolgozása közben, felnőtt segítségével, de a gyermek készíti, lehetőleg rajzolja. Olyan dolgot rajzoljon egy-egy fejezetről, amit könnyen, pár vonallal, de számára felismerhetően meg tud jeleníteni. Abban persze segíthetünk, hogy egyes fogalmat hogyan lehet könnyen lerajzolni, de ha végkép nem megy, akkor használhatunk „monogramokat”. Pl. növényeknél: lágyszárúak=L.SZ, fás szárúak=F.SZ. A készítés folyamán sokszor szóba kerül, így a felidézésnél már a betűkről is eszébe jut a megfelelő fogalom.

Összefoglalásnál, témazárásnál elég elővenni a lapokat, és előjönnek a régi, rendszerezett ismeretek. A módszer az egyénileg elkészített címszavas, majd a mondatos vázlatkészítést készíti elő.

Cimkék: