matematika

Matek, vagy játék?

Ismét egy egyszerűen kivitelezhető, matematikai játék kicsiknek.  A képen látható módon nyolcból elvehetünk egyet, kettőt, hármat stb. de ugyanezzel a lappal héthez, hathoz, öthöz stb.  hozzáadhatunk egyet vagy kettőt. Röviden, a nyolccal csinálhatunk bármit: összeadhatunk, kivonhatunk, pótolhatunk.

Ismét törtek: Törtes-kirakó

A matematikában vannak olyan részek, amik sok gyermeknek gondot okoznak, de nem azért mert olyan nehéz, hanem azért, mert nem tapasztalati úton akarják az ismereteket elsajátíttatni. Sajnos sok iskolában  elmarad, vagy kevés időt szánnak a tevékenykedtetésre, ami érthető is, hisz 30 gyermek (egyéni) méricskélését, sőt a méricskélés begyakorlását nehéz megoldani. Többnyire se idő, se hely, se eszköz nincs hozzá. A mértékváltásra és a törtekre gondolok elsősorban. Mindkettőre tettem már fel játékot, most egy törtes-kirakót mutatok be.

Római számok

A római számok írása és olvasása sok gyermeknek, néha még felnőttnek is gondot okoz, pedig (tantervtől, és a használt tankönyvtől függően) már 2. vagy 3. osztályosnak tudnia kell. Ehhez próbálok most egy kis mankót adni, de bárkinek jobb módszere van, írja le, biztosan sokan örülnének neki.

Hónapos játék

Játéknak nevezem (ez gyerekek számára jobban hangzik), de inkább egy komplex képességfejlesztés 5-7 éveseknek. Van benne egy kis magyar (összeolvasás), egy kis matematika (kivonás és összeadás) és egy kis környezetismeret (évszakok, hónapok és azok jellemzői). A játék lényege, hogy a hónapok neve, sorszáma és jellemző képei a megfelelő helyre kerüljenek. A közös tevékenykedés sok és főleg hasznos beszélgetésre ad lehetőséget.

Gépes játék tojástartóból

Valamikor régen (nem tudom, hogy van-e még ilyen) alsó tagozaton matematikában, a műveletek gyakorlására használtunk egy bizonyos „gépes” feladatot. A lényege az volt, hogy rajzoltunk egy táglapot (amit gépnek hívtunk) fülül 2,3, vagy 4 nyílással, alul pedig eggyel. Azt játszottuk, hogyha bedobunk fent pl. 2 és 4-et, mi történt vele, hogy 6, vagy 8 esik ki, illetve ha bedobunk 2 és 4-et, és a gép összeadja, mi fog kipottyanni. Hát, mi most ezt a „gépet” csináltuk meg tojástartóból.

Piros kukorica, avagy gondok a matematikával

A „Fújj … ez a matematika” cikkel kapcsolatosan több hasonló észrevétel, kérdés érkezett. Eszter kérdezte: Az én unokám alsóban még szerette a matekot, még versenyre is elvitték, most meg utálja. Most hetedikes és jó, ha a hármast megkapja félévkor. Mit lehet ilyenkor tenni? A Modernnagyi egyik szakértőjét (matematika szakos tanár) kértem meg, hogy válaszoljon olvasóinknak.        


Íme a válasz: Egy szülő, nagyszülő nem érti, hogy gyermeke, aki korábban szerette és értette a matematikát, az most miért nézz rá úgy, mint tyúk a piros kukoricára?

Fúúj ... ez a matematika!

Nem tudom miért alakult ki ez a hamis képzet a matek iránt, mikor még a gyerekek is becézik. Az "átlag" szülő is tudja, nem lehet minden gyerek matek zseni, mégis szeretné, ha gyermeke, unokája jól teljesítene az iskolában, mert hiszi, akkor a többi is könnyebben megy majd. Nagy tévedés lenne, ha az iskolára való felkészítés egyik témája a matematikai előképzés lenne. Mégis mit tehet a szülő, nagyszülő, ha a kérdés foglalkoztatja őket?

Subscribe to RSS - matematika