óvoda

Ellentétek, didaktikus játék

Íme, a játékos tanulás újabb eszköze, melynek célja az ellentétek, illetve az irányok-viszonyok gyakorlása, ami óvodában és alsó tagozaton rendkívül fontos. A most bemutatásra kerülő játékot 3 fokozatban készítettem el: csak kép, kép és szöveg, csak szöveg. Nem titkolt szándékom ugyanis az olvasás gyakorlása is. Egy lapon fogalmak vannak, mellette az ellentéte, melyet letakar egy papírcsík. 

Formakirakó

Egy játékboltban jártam, ahol a polcon, nem kevés pénzért, a következő játékot láttam. Egy kb. 6-7 cm x 30cm-es műanyag lapról különböző színű és formájú testek domborodtak ki: kocka, téglatest és különböző alapú hasábok. Mellékelve voltak a formák negatívja is. Nem túl bonyolult, gondoltam, ezt én is megcsinálom. Formakirakó, illetve formaválogató játékot a boltokban rengeteget lehet látni. Jó is ez, hisz a kicsik (1-3 évesek) képességfejlesztésének kiváló eszközei lehetnek. 

Betű-csúszka

Készülünk az iskolára. Írást, olvasást nem tanítok itthon előre (majd az iskola megteszi), de mindenféle eszközt és játékot próbálok kitalálni, amivel kedvet csinálok a betűkkel való ismerkedésre és azok összeolvasására. Néha nem is tervezem a játékot, hanem meglátok valamit, amiről eszembe jut valamilyen lehetőség. Ez történt most is. 

Írásra készítő

A furcsa cím, egy írás-előkészítő játékot takar. Tapasztalataim és információim szerint nagyon sok 5-6 évesnek nehézséget okoz az írástanulás. Ez természetes, hisz az izomzatuk még nincs igazán felkészülve az apró elemek, betűk írásra, főleg vonalak között. Ha pedig valami nem megy, azt nem szívesen csinálják a gyerekek. Marad a régi jó módszer, a játék. De Hogyan? Hogyan lehet játékosan írást gyakorolni? 

VÁR a matek-VÁR

Matek-vár? Inkább csak házikó, de építeni lehet. Sőt, építeni kell, egyet, kettőt, hármat stb. érő „téglák” összerakásából lehet létrehozni akár egy toronyházat is. Ez egy újabb matematikai játék, mellyel az összeadást és a szorzást lehet gyakorolni. Az iskolában ezt úgy szokták mondani, hogy egy számnak sok neve van: pl. 5=3+2, vagy 1+4, vagy 1+1+3 stb. 

Időmérés játékosan

Hogy az időmérés, az óra használata mennyire fontos a gyermekek életében, arról már írtam „Az óra használata játékosan” cikkemben, ezért ezt nem ismétlem meg. Most két játékos időmérőt fogok bemutatni, az egyiket, a homokóra készítését már rég beígértem, a „Játékpecázás” írásomban, a másik pedig a kéz-napóra. Természetesen mindegyik inkább játék, mint időmérés és nem is pontos, de szórakozásra, a mérés lehetőségeinek bemutatására nagyon jó.

Fára mászni tudsz?

Minden rendben vele? Tehetünk, vagy tennünk kell valamit az ügyért? Szembe kell nézni a valósággal. Én nagyszülőként mondhatom, a mai gyerekek nincsenek annyit kint a levegőn és nem futkosnak annyit, mint mi, annakidején. Fokozottabb mértékű az individuáció, passzív sportéletet élnek az emberek, gyerekeknek hiányzik a jó példa, csökkenő tendenciát mutat a motoros tevékenység, ezért csökkenő a motoros fejlettségük is. Fára mászni tudsz? Ha a mai gyerekek többségétől megkérdezik, sajnos a válasz, a NEM lesz. Sőt tovább megyek: egy testnevelő tanár ismerősöm szerint, a mai gyerekek nem tudnak futni.

Oldalak

Subscribe to RSS - óvoda