iskolára készülve

A helyes ceruzafogás

Gyakori probléma a helytelen ceruzafogás. Ha túl kicsi a gyermek, akkor ez természetes, de négy év felett, már nem árt, ha tudatosan segítünk a jó szokás kialakításában, hisz a rossz ceruzafogás nem esztétikai kérdés. A szöveg melletti kis kép jól mutatja, hogy kb. hány éves, milyen szinte lehet a ceruzafogásban.

Matek, vagy játék?

Ismét egy egyszerűen kivitelezhető, matematikai játék kicsiknek.  A képen látható módon nyolcból elvehetünk egyet, kettőt, hármat stb. de ugyanezzel a lappal héthez, hathoz, öthöz stb.  hozzáadhatunk egyet vagy kettőt. Röviden, a nyolccal csinálhatunk bármit: összeadhatunk, kivonhatunk, pótolhatunk.

Szám-süni, 3-5 éveseknek

Középső unokám 4 éves. Neki készítettem (készítettük) a következő játékot. A játék lényege, hogy van egy süni alakú tábla, melyen csoportokban pöttyök, és van  8 db tojástartóból kivágott „bábú” melyen számok vannak. A cél, hogy a megfelelő pöttymennyiségre, a megfelelő szám kerüljön, ezzel kialakítva, illetve befejezve a kis sündisznót.

Betű-bringa

Betű, mert betűkről szól, és bringa, mert két kerék forog (bár nem egy irányba, hanem egymással szembe), és az összeolvasást lehet vele gyakorolni. A tárcsákon rengeteg, pontosabban 16 betű van, de a gyermek mindig csak kettőt lát egymás mellett, mert a többi el van takarva. A kerekeket külön-külön lehet tekergetni, így a 16-16 betűből számtalan összeolvasási lehetőség, esetleg értelmes szó hozható létre.

 

Nyomtatott és írott betűk

Mint ahogy a Betű-kör című írásomban jeleztem, folytatom az írott és nyomtatott betűk kapcsolatát gyakorló feladatok sorát. Ezúttal a kép és a nyomtatott betűk mellé kerül az írott, de már le is kell másolni. A feladat nem nehéz, mert a pauszpapíron keresztül jól látszik, mindössze követni kell a halvány írást. A feladatot többször is el lehet végezni, csak a pausz lapot kell kicserélni. 

Betű-kör

Egy régi, nagyon lestrapált elsős olvasókönyv betűit és képeit vágtam ki és használtam fel két játék készítéséhez (A többi részét se dobom ki. Egyéni feladatlapok készítéséhez nagyon jó lesz.). Mindkettővel az írott és a nyomtatott betűk kapcsolatát szerettem volna észrevetetni és gyakoroltatni. A módszer – hogy koncentrikus körlapokat összekapcsolok egy miltonkapoccsal, és így külön-külön forgatható – nem új. Több játékomnál használtam már (pl. Összeolvasó, Szótagvágó, Évszakok stb.), mert sok lehetőség rejlik benne.

Betű-teke

A „Tanulási módszer, Regina-betűk” cikkemben már szóltam arról, hogy sikerült egy Regina-betűk című könyvet szereznem, mely a betűtanítás vidám, játékos módszerét mutatja be. A könyv minden harmadik oldalán egy-egy játékleírás található. Ebből választottam ki egyet, a Betű-tekét. Persze, mint mindent, ezt is egy kicsit a magam szája-íze szerint átalakítottam, kisunokám meg még ezen is alakított.

Hol a helyem a világban?

Nem egy filozofikus kérdést akarok megválaszolni, csak egy aprócska játékot készítettem arra, hogy egy kisgyermek el tudja helyezni magát a szűkebb és a tágabb környezetében. Minél kisebb egy gyermek, annál kisebb távolságokban gondolkodik. Először csak saját magával foglakozik, aztán a közvetlen környezetével, majd a tágabb környezetével (utca, falu, rokonok stb), végül azzal is, amiről tapasztalata nincs, csak legfeljebb ismerte (Magyarország, Európa, bolygók stb.). 

Pillangók és törtek (1.rész)

A cím első hallásra talán furcsa, de ha valaki végig követi a mondandómat, meg fogja érteni. A „Pillangó módszerről” (amit a cikk második részében fogok bemutatni) jutott eszembe, hogy olyan játékot készítek kisgyerekeknek, amellyel a törtekkel ismerkedhetnek és pillangó a főszereplője.

A játék lényege, hogy minden pillangó azt a virágot keresi, arra száll rá, amelyik legjobban illik hozzá. 

Kavics-mese, avagy meseszövés eszközzel

A mesehallgatás, mesealkotás nagyon fontos a kisgyermekek személyiségének fejődésében. A kavics-mese ötlet nem új. Láttam hasonlót a neten, sőt lehet olyan játékot kapni a boltban, ami ugyanígy működik, csak a kavicsok helyett dobókockákon vannak a képek. Ott a játékszabály az, hogy el kell dobni egyszerre az öt kocát, és ami felül van, abból kell mesét szőni. A mi játékunkban pedig bele nyúl valaki zsákba, ki vesz x számú kavicsot és a képeiről történetet alkot.

Oldalak

Subscribe to RSS - iskolára készülve