matematikai játék

Tört és sorozat

Általában a kettőnek semmi köze egymáshoz, az én játékomban a kettő mégis eggyé lesz. Se törtet, se sorozatot nem kívánok vele tanítani, ez csupán egy olyan játék, amely a sorozatkészítés szabályaira épít. A mássága abban áll, hogy nem síkidomokat, nem színeket, nem számokat rakunk valamilyen szabály szerint sorba, hanem törteket: negyedeket, hatodokat, nyolcadokat, stb. Így egyrészt gyakorolja sorba-rendezést, másrészt látja és megnevezi a különböző törteket. Pl: 1/4, 2/4, 3/4, 4/4, vagy 1/10, 2/10, 3/10 stb.

Római számok

A római számok írása és olvasása sok gyermeknek, néha még felnőttnek is gondot okoz, pedig (tantervtől, és a használt tankönyvtől függően) már 2. vagy 3. osztályosnak tudnia kell. Ehhez próbálok most egy kis mankót adni, de bárkinek jobb módszere van, írja le, biztosan sokan örülnének neki.

Könnyű, mint az egyszeregy

A nagyon egyszerű, könnyű, világos faladatok megoldásakor szoktuk mondani: Könnyű, mint az egyszeregy. A mostani játék tényleg nagyon egyszerű, sokkal egyszerűbb, mint a szorzótábla megtanulása. (Gondolom, minden felnőttnek van ezzel kapcsolatos emléke.) Szóval ez egy egyszerű játék, egy eszköz, amellyel a szorzás fogalma kialakítható és a szorzás gyakorolható. Szinte semmi nem kell hozzá, csak egy tojástartó (nem mindegy hogy milyen) és rakás apró kütyü (ami lehet bab, kukorica, kavics stb). 

Gépes játék tojástartóból

Valamikor régen (nem tudom, hogy van-e még ilyen) alsó tagozaton matematikában, a műveletek gyakorlására használtunk egy bizonyos „gépes” feladatot. A lényege az volt, hogy rajzoltunk egy táglapot (amit gépnek hívtunk) fülül 2,3, vagy 4 nyílással, alul pedig eggyel. Azt játszottuk, hogyha bedobunk fent pl. 2 és 4-et, mi történt vele, hogy 6, vagy 8 esik ki, illetve ha bedobunk 2 és 4-et, és a gép összeadja, mi fog kipottyanni. Hát, mi most ezt a „gépet” csináltuk meg tojástartóból.

A nagy hódító!

Ez egy olyan játék, ami a szorzás, a területszámítás, az írás, a rajzolás gyakorlás mellett, sok egyéb más képességet fejleszt, és mindezt élményszerűen, játékosan. Tapasztalatból tudom. Eszközigénye szinte semmi. Az alapjátékhoz elég egy négyzetrácsos lap és játékosonként egy-egy más színű filctoll. A számítógépes játékokhoz hasonlóan, három (nehézségi) fokozatban találtuk ki. Szándékosan használok többes számot, mert unokámmal közösen alakítottuk ki a végső fokozat, a végső szabályokkal. 

Bújj, bújj számocska!

Ismét egy egyszerű, játékos eszköz, mely a sorozatok gyakorlására alkalmas, vagy legalábbis én most ezt céloztam be. A sorozat nem csak számjegyes lehet: formák, színek, nagyság variálásából is alkotható. Kis módosítással hosszabb, nehezebb szavak olvasására, vagy idegen szavak gyakorlására is jó lehet. Az alapötletet a „TeachWithMe.com” oldalról vettem. 

„A matematika a tudományok királynője” (Gauss)

A tudományok királynőjét ne akarnánk megszerettetni a gyerekekkel? Ezt senki sem gondolhatja komolyan. Egy matematika szakos tanár barátom egyszer azt mondta: hiszen még becézzük is: matemati-ka. És már megint ott vagyok a régi lemezemnél: kisgyermekeknek játékos tanulás, és nem csak óvodában és első osztályban. A most bemutatásra kerülő játék, 3 alapműveletre épülő társasjáték. 

Képességfejlesztő játék, a SZÁdoki

Mint ahogy az „Új képességfejlesztő játék, a BEdoki” cikkemben már jeleztem, a …doki névvel képességfejlesztő játéksorozatot indítottam. A sorozat második játéka a SZÁdoki, ahol a számok a főszereplők és a matematika lett megcélozva, no meg persze a 6-8 évesek.

A játék lényege, hogy kártyákon műveletek találhatók, de mindegyik hiányos. 

VÁR a matek-VÁR

Matek-vár? Inkább csak házikó, de építeni lehet. Sőt, építeni kell, egyet, kettőt, hármat stb. érő „téglák” összerakásából lehet létrehozni akár egy toronyházat is. Ez egy újabb matematikai játék, mellyel az összeadást és a szorzást lehet gyakorolni. Az iskolában ezt úgy szokták mondani, hogy egy számnak sok neve van: pl. 5=3+2, vagy 1+4, vagy 1+1+3 stb. 

Törtes társas

Az Interneten sokan reklámozzák magukat, illetve termékeiket azzal, hogy „játékos, vidám, szórakoztató”. Miután a törtek tanításával kapcsolatosan találkoztam egy ilyennel, gondoltam megnézem. Hát, szakszerű volt és matematikailag tökéletes, de vidámnak és játékosnak egyáltalán nem nevezném. Ezért gondoltam, hogy majd én megpróbálok egy törtes játékot kitalálni.

Oldalak

Subscribe to RSS - matematikai játék