törtek

Ismét törtek: Törtes-kirakó

A matematikában vannak olyan részek, amik sok gyermeknek gondot okoznak, de nem azért mert olyan nehéz, hanem azért, mert nem tapasztalati úton akarják az ismereteket elsajátíttatni. Sajnos sok iskolában  elmarad, vagy kevés időt szánnak a tevékenykedtetésre, ami érthető is, hisz 30 gyermek (egyéni) méricskélését, sőt a méricskélés begyakorlását nehéz megoldani. Többnyire se idő, se hely, se eszköz nincs hozzá. A mértékváltásra és a törtekre gondolok elsősorban. Mindkettőre tettem már fel játékot, most egy törtes-kirakót mutatok be.

Tört és sorozat

Általában a kettőnek semmi köze egymáshoz, az én játékomban a kettő mégis eggyé lesz. Se törtet, se sorozatot nem kívánok vele tanítani, ez csupán egy olyan játék, amely a sorozatkészítés szabályaira épít. A mássága abban áll, hogy nem síkidomokat, nem színeket, nem számokat rakunk valamilyen szabály szerint sorba, hanem törteket: negyedeket, hatodokat, nyolcadokat, stb. Így egyrészt gyakorolja sorba-rendezést, másrészt látja és megnevezi a különböző törteket. Pl: 1/4, 2/4, 3/4, 4/4, vagy 1/10, 2/10, 3/10 stb.

Pillangók és törtek (3 .rész)

Nem terveztem, hogy a törtes témát folytatom, de olyan sok visszajelzést kaptam, hogy muszáj valami írnom rá. Annál is inkább, mert sok nagyon jó javaslatot kaptam, amiről azt feltételezem, hogy sokan tudnák hasznosítani. Pl: A lepkék csak kétszínűek legyenek, még pedig úgy, hogy a kettő egymást egy egészre egészítik ki (1/3 és 2/3). Az egyik szín mindig a beszínezett részt a másik szín a nem beszínezett részt mutatja.

Pillangó módszer (2.rész)

Nem tudom ki a módszer kitalálója, én Dr. Székely Zsuzsa írásából ismerem. Azért adom közre, mert tudom, hogy sok kisdiáknak gondot okoz a „törtet, törttel …” művelet, ez pedig egy egyszerű, mesés megoldás (nyilván a tényszerű magyarázatot nem nélkülözi). Nem az iskolákban tanultak helyett, hanem annak csak kiegészítésére ajánlom minden érdeklődőnek. A módszer a pillangó nevet, a formájáról kapta.

 

Pillangók és törtek (1.rész)

A cím első hallásra talán furcsa, de ha valaki végig követi a mondandómat, meg fogja érteni. A „Pillangó módszerről” (amit a cikk második részében fogok bemutatni) jutott eszembe, hogy olyan játékot készítek kisgyerekeknek, amellyel a törtekkel ismerkedhetnek és pillangó a főszereplője.

A játék lényege, hogy minden pillangó azt a virágot keresi, arra száll rá, amelyik legjobban illik hozzá. 

Törtes társas

Az Interneten sokan reklámozzák magukat, illetve termékeiket azzal, hogy „játékos, vidám, szórakoztató”. Miután a törtek tanításával kapcsolatosan találkoztam egy ilyennel, gondoltam megnézem. Hát, szakszerű volt és matematikailag tökéletes, de vidámnak és játékosnak egyáltalán nem nevezném. Ezért gondoltam, hogy majd én megpróbálok egy törtes játékot kitalálni.

Subscribe to RSS - törtek